
De Amsterdam Dance Events (ADE) beleefde woensdag 15 oktober 2014 haar kick off. Vijf dagenlang stond Amsterdam in het teken van de dancemuziek. Maar liefst 350.000 liefhebbers uit binnen- en buitenland reisden speciaal af naar Amsterdam om verspreid in de stad op één van de honderden aangeboden evenementen te kunnen feesten.
Duizelingwekkende cijfers. ADE is niets voor niets het grootste (indoor) dancefestival van de wereld, compleet met radioshows, persconferenties en showcases. Wij bezochten Armada Night. Één van de meest veelbelovende feesten van heel ADE, gehost door het grootste platenlabel ter wereld, Armada.
En voor zo’n grote speler in de dance-industrie verliep de organisatie van het feest nogal rommelig. Allereerst was er de primeur van de act Gaia. Nog niet eerder was deze act van Armin van Buuren en Benno de Goeij (Rank1) live te bewonderen in de Nederlandse dancescene. Organisatie Alda Events wist behalve die primeur ook grote namen als Cosmic Gate, Andrew Rayel en Ørjan Nilsen vast te leggen. Twee weken voorafgaand ADE voegde ze daar nog even Armin van Buuren (solo) en hitknaller Dash Berlin aan toe. Tot dan stond het feest nog geboekt in de Westergasfabriek. Maar met zulke grote namen en een line up van in totaal tien optredens tussen 22.00-05.00 besloot Alda Events het evenement in de Heineken Music Hall onder te brengen.
Een slimme zet, want zo zaten Armada en Awakenings elkaar niet meer in de weg met het opbouwen van hun stageproducties. Bovendien gebruikte Alda Events de locatie al voor haar andere evenementen zodat zij nu die productiekosten kon delen. En dat was waarschijnlijk nodig ook. Want ondanks de grote namen raakte het feest bij lange na niet uitverkocht. Op ticketswap kon je zelfs kaarten kopen tegen bodemprijzen (€29,50 luidde de officiële prijs). En dat met Armin van Buuren (twee maal!) in de line-up! Daarop besloot Alda Events de timetable geheim te houden om zodoende zo vroeg mogelijk mensen binnen te lokken. Immers hoe langer de aanwezigheid, hoe hoger de inkomsten. In de Heineken Music hall (HMH) kwamen we erachter waarom.
De tegenvallende kaartverkoop had ertoe geleid dat alle optredens plaatsvonden op één area, waarbij elke dj gemiddeld slechts 45 minuten speeltijd kreeg. Driekwartier per set, is dat genoeg?
Nic Chagall van Cosmic Gate aan het woord:
“Je moet als artiest dan de juiste keuzes maken. Wat ga je doen? Je wordt geacht sowieso het Armadalabel te promoten. Kies je daarnaast voor je dansbare tracks of ga je een stuk uit eigen werk of album promoten? En zo ja, welke dan? Met een zangeres erbij als Emma Hewit speel ik hele platen af. Alhoewel onze combinatie erg gewild is, zou dat betekenen dat ik maar een paar tracks kan draaien. Je bent in driekwartier dus heel bewust wat je selecteert en wat je laat zien.”
Dj MaRLo deelt die mening en voegt toe:
“Daarnaast wordt je geacht te draaien wat past binnen je gegeven tijdslot. Als afsluitende dj wordt je geacht harder te draaien dan je voorganger(s). Het is dus heel lastig om dan echt een boodschap mee te geven of impact te kunnen maken.”
Dat was even een flinke domper. Gelukkig pakten de artiesten van Armada het goed op. We begonnen de tranceavond verrassend genoeg met twee deephouse sets van Tube & Berger en achtereenvolgens Krono. Sinds 1 september 2014 kent Armada namelijk ook deephouse in haar gelederen. Je eigen labelavond is natuurlijk een prima marketingtool natuurlijk om dat kenbaar te maken naar je eigen kernpubliek. De reacties waren verdeeld. Niet iedereen zat hier op te wachten. De een vond het fijn de avond inkomen, de ander vond het vrij vervelend. Oordeel zelf, past dit op een trancefeest?
Tube & Berger: ‘Come one now’(Set it of)
Cosmic Gate volgde hen succesvol op met de eerste (melo)-tranceset van de avond. Enkele hitjes zoals de welbekende plaat ‘Waiting’ werden afgewisseld met het nieuwste werk van hun album. Al stond Nic Chagall er wel alleen voor, want Stefan Bossem lag ziek thuis op bed. Na Cosmic Gate volgde het hoogtepunt van de avond, Gaia. Armin van Buuren en Benno de Goeij brachten pure zweverige trance ten gehore met een ietwat donker rauw randje, perfect aangevuld door bijpassende visuals op de LEDschermen. Het was een daverend optreden en de zaal genoot zichtbaar met volle teugen.

De daarop volgende dj’s gooiden het over een heel andere boeg. Geen trance maar trouse (combinatie van trance en house) was het wat de klok sloeg. Dash Berlin sprong ouderwets ver boven zijn stage uit en Andrew Rayel leek het publiek te dirigeren. Trancepasjes verdwenen, EDM huppelpasjes verschenen. De Moldaviër leverde puik mixwerk af, maar wel mag hij eens kritisch naar zijn eigen voorspelbare set gaan kijken. Twee maal hoorden we zijn grootste plaat de ‘Dark Warrior’ voorbijkomen in nog 45 minuten. Dat is toch echt iets te veel van het goede. Ook Armin van Buuren (solo) kon niet tippen aan zijn eerdere performance.

De laatste dj’s van de avond ‘MaRLo’ en Nilsen draaiden back to back en leverden de grootste muzikale diversiteit van de avond. Hun set laat zich het best beschrijven als dj MaRLo’s favoriete eigen plaat ‘Visions.’ Energiek en heel veelzijdig, al heeft het merendeel dat niet meer meegemaakt. Zij waren al eerder huiswaarts vertrokken.
Conclusie
Armada Night beloofde niet het gewenste spektakel wat vooraf werd gedacht. Wel was het mixwerk, het geluid, de locatie en producties tot in de puntjes verzorgd. Armada heeft de verschillende lagen van haar label laten zien maar miste helaas nog wat diepgang. Volgend jaar misschien weer terug naar de anderhalfuur sets?
Pluspunten
• Primeur optreden Gaia in Nederland
• Sterke line up met vele headliners
• Betaalbare prijzen met gratis garderobe en toiletten
• Waanzinnige (stage)producties met wisselende visuals per set
• Snelle doorstroom publiek
• Professionele barbediening en garderobemedewerkers
Minpunten
• Gladde (dans)vloer, vooral de wandelgangen
• Mager bezocht
• Te korte dj-sets
• Geen bekendgemaakte timetable
• Weinig trance, veel trouse op een trancefeest