Eric van Kleef | 8 mei 2018
Trollensolleke. Dat klinkt als een foute spin-off van een carnavals act, maar is met een bloedgang de aftermovie van het rock & troll leventje van Dotan aan het worden.
Uit respect voor Avicii (RIP) heb ik even gewacht, maar dat wil niet zeggen dat we al klaar waren met onze muzikale (ex)vriend met de trommel.
Hoewel ik er over het algemeen weinig moeite mee heb om een vervelende BN-er op de BBQ te flikkeren en tot aan de bekende enkels te roosteren (zie o.a. column Boef ) wil ik nu toch enige nuance aanbrengen rond het nieuwe mikpunt van onze collectieve verontwaardiging: Dotan.
Mocht je ergens de letters t a n, in die volgorde in je naam hebben en op een of andere manier boven het maaiveld uitsteken, dan is het misschien verstandig om op je tellen te passen deze zomer. Want na Humberto Tan die volgens de kijker alleen maar goeie vragen stelt als hij buiten de camera’s de ideale schoonzoon en echtgenoot is, valt nu Dotan ten prooi aan onze collectieve nogal schijnheilige verontwaardiging.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken lopen we vrolijk papegaaiend achter elkaar aan gewapend met mobieltje , tablet, laptop en anonieme inlogcode om n.a.v. een onderzoekje van een stukjesschrijver van de Volkskrant het volgende slachtoffer aan de hoogste digitale boom te hangen.
Natuurlijk zit Dotan heel erg fout, dat weet hij zelf ook wel en natuurlijk faalt zijn management opzichtig, net als eerder de mediagoeroes van Boef en Paay, in de styling van het boetekleed. Maar de moderne heksenjacht, onevenredige media aandacht en de digitale crematie daarna gaat inmiddels wel erg ver en vind ik persoonlijk nogal hypocriet. Wat het gros van de digi-bashers betreft is Dotan inmiddels al uitgestrooid, alleen hij weet het zelf nog niet.
Hij is om het maar in Facebook, Insta en Twittertaal uit te drukken de spreekwoordelijke pestpleuristyfusteringlul (het k-woord sla ik altijd over) omdat hij toevallig de 1e is waarvan het naar buiten komt. Had de journalist in kwestie nog iets verder gekeken dan zijn onderzoeksneus lang was, dan had hij in no time een leuk elftal trollensnollekes (m/v) kunnen samenstellen.
Misschien is het je opgevallen dat nog geen enkele collega zich keihard tegen hem heeft gekeerd. Er is een hoop humor en steken onder water voorbij gekomen en dat is prima, dat is gewoon even lekker trol.. uuuh dollen., maar wie is er nu echt in de media opgestaan om hier keihard en expliciet afstand van te nemen?
Normaal gesproken rolt iedereen over elkaar heen om een graantje mee te pikken om er zodoende zelf goed op te staan, maar zelfs de B C en Dries artiesten durven zich hier niet aan te branden omdat ze als de dotan zijn zelf doelwit van een FDDO (Fucking Diep Digitaal Onderzoek) te worden. Iedereen in shownieuwsland staat nu immers op scherp en de online vaseline en bijbehorende digitale latex handschoenen liggen binnen handbereik.
Ik zou wel eens een diepgravend onderzoek willen naar de onwaarheden en overdrijvingen van degenen die de veelbelovende carrière van Dotan nu met een big smile via hun toetsenbord anoniem aan gort bashen.
In de muziekindustrie ben je volledig afhankelijk van de like factor van je fans. Aangezien er in deze sector miljoenen worden verdiend is het daarom wel heel naïef om te denken dat alleen flyeren in café De Natte Otter het gewenste resultaat oplevert. Zo gauw er bedragen mee gemoeid zijn waar de gemiddelde CEO van een willekeurige Nederlandse bank toch even rechtop voor gaat zitten, kun je er vergif op innemen dat minimaal de grens van het toelaatbare wordt opgezocht. De vraag is dan dus niet.. is het moreel verantwoord, maar of je als artiest ermee wegkomt.
Management mannetjes en label lullo’s gaan daarom tot het uiterste om hun artiest zo goed mogelijk in de markt te zetten en het kopen van likes is eerder regel dan uitzondering en inmiddels bijna een mainstream fenomeen. Het is het voorportaal van het trollen .. dus vul de rest zelf maar in. Doordat organisaties en festivals dit zwaar laten meewegen bij het boeken van een artiest, houden ze indirect deze schimmige business zelf in stand.
Likes kopen is dus nog maar het topje van het raketje, waarbij de meesten uiteindelijk tot geel geraken (beeldspraak credits naar Philippe Geubels) en een eigen trollenleger op I-pad sturen. Geloof me, ik verzin ‘t nie !! Al denk ik dat in de afgelopen weken al heel wat sporen zijn gesmolten.
Noem mij een softie maar ik vind het laten wegsturen van je eigen moeder die met een bos bloemen voor de deur staat (zonder camera) om een concert van haar zoon (Dotan) te bezoeken een veel zwaarder vergrijp. Dat is al enige tijd geleden gebeurd, maar omdat het destijds RTL Boulevard niet haalde, is het voor de papegaaien dus geen dingetje.
Eric van Kleef is hooked on house, dj / producer, radiojock, dance consultant, columnist en partywatcher
Foutje gezien? Let us know!
Meer Party columns van Eric
De kans om te winnen bij Guestzone is groot. Inmiddels hebben wij 142.367 vrijkaarten
verloot onder onze members.
Dat zijn er ruim 800 per maand. En dat al bijna 15 jaar lang!
Benieuwd wat onze members van ons vinden?
Gelukkig krijgen we met regelmaat leuke reacties, sommige daarvan plaatsen we op de site maar er zijn er ook heel veel op Facebook te vinden.
Maak een gratis account aan zodat jij ook vrijkaarten en gastenlijstplekken kunt winnen.
Je maakt bovendien direct kans op een draagbare Sonos speaker twv €199!
De Sonos Roam 2 heeft een IP67-rating voor stof- en waterbestendigheid en is daardoor ook goed naast het zwembad te gebruiken. Hij hoort dan ook zeker thuis in onze lijst van waterbestendige Bluetooth-speakers voor op het strand.
Een automatische TruePlay-functie, een batterijduur van 10 uur, een IP67-certificering voor water- en stofbestendigheid en een rijke geluidsbeleving.
Al member?
Uiteraard maak jij dan ook kans. Log in en controleer of alle gegevens zijn ingevuld en up-to-date zijn.