Afgelopen zaterdag was ik, als Guestzone reporter, samen met mijn partner genodigd om deel te nemen aan het wellicht meest beroemde fetish evenement in Nederland en ver daarbuiten. Mijn partner was hier al eerder geweest, meer dan 10 jaar geleden, ik was er nog nooit!
De betekenis van “fetish” is in de loop der eeuwen iets veranderd. Uit de vroeg 17e eeuw betekende het een amulet of talisman, iets waarvan werd ondersteld spirituele of magische krachten te bezitten. Uit de vroeg 19e eeuw wordt dit fenomeen uitgelegd als iets (a)seksueels, zoals een object of lichaamsdeel, welk verlangen opwekt of noodzakelijk is om volledige seksuele tevredenheid te bereiken.
Wasteland is beroemd om zijn enorme prestigieuze fetish evenementen en is een revolutie in de Nederlandse party scene voor meer dan twee decennia. Ik denk, mede door het ontstaan van Wasteland, dat het woord nog meer betekenis kreeg. Wasteland als in Fetish feest is een feest waarbij fetishistische kleding verplicht is; leer, rubber, latex, bloot, uniformen, metaal etc. Het thema van vanavond is “future shock”, iets wat me laat fantaseren over madmax, maanlandingen, zuurstofmaskers, stralingswerende harnassen. Echter niet iets wat zo concreet te vinden is in mijn kledingkast of wat ik zonder modeontwerper zelf even inelkaar zet.
Het is uiteindelijk een minuscuul, lak, lichtblauw, stewardess uniform geworden, waar ik gezien – niet door grootsheid en haute-couture gehalte - maar wel, door, dat ik uniek inkleur en soort was, best trots op was.
Een lieve taxichauffeur uit Zaandam, haalt ons op bij het hotel en laat ons pal voor de ingang uitstappen, rond 23 uur. De binnenkomst verloopt vlekkeloos. Aan de persbalie word me alles rustig en vriendelijk uitgelegd, mede doordat ik als groentje op Wasteland nogal wat vragen heb en de weg niet ken in de Hemkade. Op dat moment nog gekleed in stoffen trendy outfit, lichtelijk nerveus voor de beruchte doorbitches, met lange jas over mijn arm, teken ik wat formulieren en ontvang ik backstagebandjes.
Over een plein, door de eerste behoorlijk naakte menigte, kop omlaag, behangen met jas en tas, naar de doorbitch, die ons zonder probleem de toegang geeft naar de playground en me verder verwijst naar de backstage area, waar we ons kunnen omkleden. De trap voor de backstagearea is helemaal achter het hoofdpodium en ik schaam me rot voor mijn niet aangepast voorkomen, als ik door de mainroom loop waar het eigenlijk al goed vol is.
Mijn grootste zorg op dat moment is, zo snel mogelijk in mijn kostuum te komen en mijn tas ergens achterin te proppen. Pas dan kan het feest beginnen!
Al mijn aandacht gaat naar de vele kleed- en artiestenkamers en de hoeveelheid bedrijvigheid die hier te zien is. Vanaf het begin in 1994 is Wasteland progressief, trendsettend en innovatief en voor onwetenden wellicht ook te radicaal. Kijkend naar de inhoud van het feest integreren ze dans met circus, theater met erotica en mode met kunst. Deze combinatie, waarbij de vormgeving van hun thema’s opgeteld, maakt het de playground (maar ook de backstage area) tot een spannend, spectaculaire en surrealistische setting. De enfant terrible uit de haute-couture ; Jean Paul Gaultier, kan alleen maar jaloers zijn op wat de Wasteland crew iedere keer weer weet neer te zetten.
De crew, artiesten, performers, hulp, productieleiding, dj’s, pers, lopen af en aan en ik vind het helemaal geweldig wat ik allemaal zie. In de backstage is een eigen bar en er staat eten klaar. Ondertussen hebben we wel behoefte aan wat drank. We maken kennis met een bijzonder vriendelijke barman, die opvallend snel onze bestelling onthoudt. Zonder moeite maak ik hier makkelijk contact en praat ik door de nacht heen, met performers, kunstenaars, crewleden shows en organisatie. Het is helemaal duidelijk; deze backstageplek voelt als VIP en insider tegelijk, dit wordt ons honk, onze thuisbasis van waaruit onze journey start, tussenstops heeft en eindstop is.
Met een biertje in de hand, trapje af en toetreding tot het feest aan de bezoekerskant. In een aantal etappes lopen we rondjes door de speeltuin voor volwassenen, kappen we iedere area uit, bespeuren de functies en sfeer van elke ruimte, staan we stil bij sommige podia en ontdekken iedere hoek van wat Wasteland te bieden heeft. Om niet helemaal concreet te hoeven beschrijven van de bezigheden van sommige bezoekers, het zou zomaar gegeneraliseerd kunnen worden, hou ik het algemeen.
Bezoekers
Met een kleine 4000 bezoekers is het tussen 24 en 04 uur overal topdrukte. Het is me een raadsel hoe mensen kunnen dansen, sjansen en zich verplaatsen. De bezoekers respecteren de dresscode en het is een bonte verzameling van sexy, naakte, travestie, gemaskerd, kinky, vreemde, creatief geklede koppels, zowel gay als hetero. De dresscode is een middel van uitsluiting van personen die de Wasteland mentaliteit niet delen. Zoals “hippies omschreven in de jaren 60”, vanuit vrije geest, kiezen van een afwijkend gedragspatroon. Hier niet herkenbaar aan slobberkleren en lange haren, maar de dresscode van Wasteland. Het is niet zichtbaar en het doet er ook niet toe, of je rijk of arm bent, universitair of basisschool geschoold, met welke socialisatieachtergrond je leeft. Ze wilden de wereld verbeteren met universele liefde! Wasteland bevordert tolerantie. In de regels staat opgenomen dat “toestemming” het sleutelwoord is, hetgeen betekent elkaar met respect te behandelen en aardig te zijn voor anderen. Het bieden van een omgeving die de exploratie van seksualiteit stimuleert is alleen mogelijk met gedragscodes die strikt zijn. Zonder toestemming betasten en vormen van intimidatie zijn verboden. Ik kan het effect beamen. In mijn über sexy dress, heb ik me veilig gevoeld, vond de bezoekers om me heen in eerste plaats vriendelijk en zonder angst voor intimidatie kon ik fladderen door deze sexy volwassen speeltuin. De gemiddelde leeftijd van de bezoekers, tussen 30 en 45 jaar, ligt hoger dan bij een dance feest (20-40 jaar). Het is een speeltuin voor de wat rijpere, maar nog steeds actief en out of the box denkende partypeople.
Area’s
Naast de mainstage, achterzaal en linker kleine zaal, waar dj’s verschillende stijlen van muziek brengen zijn er nog allerlei grote, kleine, open en intieme ruimtes. De deur is de plek waar het spelen begint, schrijft Wasteland. Volgens mij bedoelen ze de buitendeur. Op het plein van binnenkomst vind je de organisatorische zaken voor dit mega feest. Lockers, muntenverkoop en wardrobe. Later zie ik de barbershop, waar nu een kop haren gekapt werd maar wellicht ook inzetbaar is voor het scheren en gladmaken van body en bodyparts. Ook hier is al een podium, in een gigantische kerstbal, waar ik ergens in de nacht een wulpse show zag van een soort Alice die haar handen in meer dan eigen boezem stak, met naast haar een man verkleed als konijn met flinke ballen. Terug naar die 9 ruimtes. Fantasie en transformatie, het verkennen van je wildste en diepste fantasieën, daar zijn deze ruimtes op ingericht. Voyeurisme en exhibitionisme is voor sommige bezoekers niet vreemd. Dan ook nog even terug (Wasteland is constant associëren en als reporter die rode draad vasthouden) naar het fetish verhaal. Fetishobjecten kunnen o.a. geknuffeld, gestreeld, gelikt en gedragen worden. Coïtus en masturbatie kan hierbij tot de uitingen behoren. Soms is het nodig dat iemand anders van het object gebruik maakt. Voorbeelden hiervan (ook zichtbaar in verschillende ruimtes) zijn; - spanking, waarbij de ene partij billenkoek geeft aan de andere, vooral gericht op een rollenspel, - diverse vormen van bondage met het aanbrengen of hanteren van boeien en harnassen, eventueel bevestigd aan genitaliën, - seks hebben met een partner die zich op een bepaalde manier kleedt, - trampling; met schoenen of laarzen over iemand heen lopen. Deze laatste vorm heb ik overigens nergens gezien (de rest zeker wel). Daarnaast heb ik vanuit de shows en performingarts ook nog fistfucking, vacuümverpakkingen en het gebruik van fitnessapparaten met speciale aanhangsels gezien. De exclusieve darkrooms, ook hier hebben we verkend, maar deze zijn overigens niet voor niets dark, dus ik mag er weinig over zeggen. Waar ik tot op heden nog niet achtergekomen ben is de planning van de dj’s in verschillende area’s. Dj’s als Lucien Foort en Benny Rodriques hebben we in de main gezien en gehoord, maar al die anderen blijft een wild guess. Dat ze er waren is zeker. Dat het publiek heeft genoten en gedanst is ook zeker!
Helemaal bedwelmd verlaten we na vijven deze speeltuin met enige euforie. Het enkele minpunt van de nacht, waar Wasteland absoluut niet verantwoordelijk voor is, zijn die vervelende Amsterdamse taxichauffeurs. Ongeveer 20 chauffeurs verder welke ons niet naar ons hotel wilden brengen, vind ik ver achterin colonne diezelfde lieve Zaandamse taxichauffeur. Wederom brengt hij ons tot voor de deur, waar ik hem nu nog dankbaar voor ben.
Samengevat
Met meer dan 3000 unieke maar ook gelijkgestemde bezoekers op 1 enkele nacht en het spannend vermaak op 6 verschillende podia met ongelooflijke shows verdeeld over ongeveer 9 ruimtes wordt beweerd dat Wasteland, zonder twijfel Europa's meest beruchte fetish evenement is. Waar las ik dat Wasteland omschreven staat als “The Superbowl van Fetish”…
Ik kan me helemaal voorstellen dat dit feest als “beste fetish feest on earth” betiteld is. Dat Wasteland kan aarden in de kitkat van Berlijn is me ook geheel duidelijk. Underground, vrijheid, gelijkheid, creativiteit, kunstzinnigheid, professionaliteit, geilheid en verdraagzaamheid.
Het was mijn eerste Wasteland en het zal zeker niet mijn laatste zijn.