Party reports

Wasteland, Zaandam (16-04-2016)

woensdag 13 april 2016
Letter Move

Party report: Wasteland, Zaandam (16-04-2016)



Wasteland anno 2016 - een terugblik – jubileum – vooruitblik

Met de focus op Wasteland april 2016, thema: ‘postapocalyptisch decadance’, schrijf ik deze reportage. Wat zegt het thema: de gevolgen van de ondergang van de wereld, met de nadruk op de laatste overlevenden die zich staande proberen te houden, over Wasteland anno 2016?

De jubileum editie is alweer 2 jaar achter de rug, dus terug naar de orde van de dag. Maar is ‘Wasteland’ de orde van de dag of weggelegd voor een enkeling? Hoe kan het, dat zoiets controversieels goed kan overleven in de veranderlijke partywereld? Hoe kan het, dat dit feest een van de oudste, meest succesvolle, party blijft?

Voor het schrijven van deze reportage ben ik een aantal keren naar het feest van Wasteland gegaan. Daar heb ik een uitgebreid interview met de (mede)directeur; René Meeuwessen (54) en een gesprek met één van de resident Dj’s; Luciën Foort gehad.
 
De start:
Amsterdam 28 mei 1994, 500 personen.

Vanaf de straat kijken honderden toeschouwers met open monden naar de brug die de clubs: ’36 op de schaal van Richter’ en het ‘Blitz café’ verbindt. De brug staat symbolisch voor de verbinding en de tijdsgeest waarin de fetisjscene boven de grond kwam. Homo’s, travo’s, hetero’s die het met elkaar doen. Zwepen, gasmaskers en leer, geen schaamte en geen stiekem gedoe meer. Na de sluiting van Richter (1996) is Wasteland verplaatst naar de Nieuwezijds Voorburgwal en via de Amsterdamse Studio's, North Sea Venue en Powerzone, kreeg het feest in 2007 een vaste plek in de Hemkade in Zaandam. (bron: reguliers.net / geschiedenis)

De euforie spat van de archiefbeelden. Een roze geschilderde man wordt ontkleed door een grijpgrage vrouw. Zijn stijve tevens roze gekleurd. Twee travestieten beklimmen al krijsend rijdende auto’s. Mannen met Hannibal Lector maskers die elkaar bruut namen. Eén grote ontdekkingstocht naar je seksuele geaardheid welke twintig jaar later nog steeds gaande is. (René voor de nieuwe revu 2014.)

Wasteland:
22 jaar geleden was Wasteland de creatieve en innovatieve ‘nek uitsteker’ om voor de ondergrondse subcultuur, van vooral fetisj door gays, bisexuals én hetero’s een vrijplekwaarde te creëren. Dé revolutie voor 2 decennia lang waar fetisjistische kleding verplicht is; leer, rubber, latex, bloot, metaal, uniformen. De combinatie tussen dancemuziek, feest, vrijheid en sex.

Ieder feest heeft een bewust gekozen thema; waar de shows, vormgeving, aankleding en de hele entourage op aangepast is. Dat dit een hit gebleken is, ál 20 jaar, blijkt uit de massale opkomst en de nog steeds volledig uitverkochte edities.

Met meer dan 3000 unieke, maar ook gelijkgestemde bezoekers op 1 enkele nacht en het spannend vermaak op 6 verschillende podia met ongelooflijke shows verdeeld over ongeveer 9 ruimtes wordt beweerd dat Wasteland, zonder twijfel Europa's meest beruchte fetisj evenement is. ‘The Superbowl van Fetisj’.

Ik kan me voorstellen dat dit feest als ‘beste fetisj feest on earth’ betiteld is. Dat Wasteland kan aarden in de kitkat van Berlijn is me ook geheel duidelijk. Underground, vrijheid, gelijkheid, creativiteit, kunstzinnigheid, professionaliteit, geilheid en verdraagzaamheid (voor ervaringen, beschrijving playground, bezoekers en sfeer, zie ook uitgebreide reports 2013, 2014 publicatie Guestzone).

Wasteland anno nu, bestaat uit 2x per jaar een feest in de Hemkade en sinds 2011 1x per jaar ook in Berlijn.

Het interview met René, mede-oprichter, organisator en huidige directeur

De entree: Fetisjscene en Wasteland, vertel eens?
René vertelt dat deze scene vóór de party’s van Wasteland een geheime wereld was. De organisatoren wilden de scene toegankelijk maken voor iedereen. Hij vindt dat het aardig gelukt is, alleen al zichtbaar in de bezoekersaantallen. Waren er in 1994 nog 500, zijn er nu gemiddeld 3500 liefhebbers op het feest. Daarmee is Wasteland het grootst terugkerend Europees fetisjfeest.

Waar vóór 1994 de Nederlandse vereniging voor sadomasochisten de beeldvorming van de fetisjscene was, is dat nu gelukkig veranderd. De eerste underground fetisj feesten waren vaak geweldig. Een nieuwe cultuur met eigen kleding, muziek en gewoontes. De fetisj scene was te vinden in kelders en kleine feesten. Wij hebben dit naar buiten gebracht met ‘doorbitches’, dancemuziek en heel veel entertainment.

René als organisator

Jij bent nu de (mede)directeur van Wasteland. Wie waren je partners?
"We zijn begonnen in de Reguliersdwarsstraat met z’n vieren. Mensen van het eerste uur zijn nog steeds aanwezig. Natuurlijk zijn er wat veranderingen geweest en zijn er ook nieuwe mensen actief voor Wasteland. Logisch als we 22 jaar verder zijn."

Ik merk dat – het noemen van namen- achterwege blijft en bedenk dat dit misschien wel part of the game is.

Wat was de drijfveer achter Wasteland? En is die nog hetzelfde?
"Wasteland’s intentie was van het begin af aan om de underground scene met trots naar buiten te brengen om zo de fetisj lifestyle aan te moedigen en deze te vieren. Het organiseren van een groot evenement voor hetero’s, gays, en biseksuelen op basis van tolerantie en ruimdenkendheid, is altijd de sleutel geweest. Wasteland’s motivatie en passie is hierin nooit veranderd."

Hoe denk jij, dat de bezoeker het heeft gehad, zo’n 22 jaar?
Ging het jou om de bezoeker of ging het om je eigen beeld van je event?

"De laatste twee decennia blijft Wasteland haar publiek groots vermaken en streeft daarbij altijd naar verbetering. Elk feest heeft een ander thema om zo het beste uit de outfits, het decor, de shows en de speelse sfeer te halen. Dit alles ondersteund met een sprankelende dosis theater. Het vermaak staat voorop."

Welk publiek is je doelgroep nu? Is dat veranderd of net steeds meer bevestigd?
Ik noem; gay, hetero, koppels, groepjes, leeftijd van twintigers tot zestigers.

"De gemiddelde leeftijd en de opbouw van het publiek is nooit veranderd."

Wie verzon de doorbitch? De playground?

"De naam ´doorbitch´ is door Wasteland geïntroduceerd. Een playground bestond ook al in de gay scene en op undergound feesten."

Wat zijn de ankerpunten van Wasteland?
"Wasteland is een bijzondere en veelzijdige ervaring en bevat de volgende ingrediënten: modeshows door bekende internationale modeontwerpers, optredens van populaire Dj’s en Vj’s en excentrieke optredens welke je fantasie te boven gaan. Iconisch zijn Wasteland’s posters en flyers welke gecreëerd worden door top-fotografen, stylisten en designers."

Wie was je streven om er écht bij te hebben.
Wie nam je erbij omdat het trend was, of op advies van anderen?

"Het boeken van artiesten en dj´s is een organisch gebeuren waar meerdere mensen aan werken. 
We zoeken altijd de vernieuwing. De bezoeker mag zijn grenzen ontdekken, er tegen aanlopen en ook meegevoerd worden in schoonheid."

Noem eens wat ‘namen’.
"We hebben een aantal grote namen gehad. Fotografen als Erwin Olaf, Marc Lagrange en Edland Man. Ontwerpers als Dennis Diem, Bas Kosters, Manuel Albarran, Rachale Freire en Danielska. Fetish ontwerpers als Bondinage, House of Harlot, Torture Garden en Skin Too.  En heel veel optredens, ik denk nu aan zovelen, maar ook inmiddels te veel om op te noemen. In ieder geval dragen wij alle namen uit op de website en social media."

Opvallend waar ze met namen binnen de organisatie liefst toch wat op de achtergrond blijven, zo open is hij over de artiesten. René geeft blijk van grote waardering voor al zijn kunstenaars, artiesten, ontwerpers, fotografen en gastconcepten. Heel behoedzaam probeert hij alle namen te noemen en in de kijker te zetten.
Ik denk dat ik hier een belangrijk deel van het succes van Wasteland te pakken heb. Zowel de bijdragen door de artiesten als de bezoekers, staan duidelijk op de voorgrond.

Hoe groot is je team? Wie bepaalt de thema’s?
"Wij werken met een min of meer vast team met mensen met uiteenlopende disciplines. Gezamenlijk creëren we Wasteland iedere keer opnieuw. Wij vullen dan ook aan waar nodig en wisselen van professionals waar nodig."

Is het een trouw team, gaan zij ook al die jaren mee?
"Over het algemeen blijft iedereen betrokken bij Wasteland, ook als ze allang wat anders doen. Ik ben blij met ons team."

René als feest-belever


Ben je constant ‘de directeur’? Of kun je ook nog (anoniem) genieter zijn?
"Dat kan nog steeds. We genieten van het publiek. We zijn blij als we een mooie show zien en balen als iets niet lukt. Daarnaast ben ik niet ‘dé directeur’, we zijn sowieso met z’n tweeën en we doen heel veel als team."

Waren er hoogtepunten en dieptepunten?
"Ieder feest is weer zijn eigen hoogtepunt. Verder geldt 'wat gebeurd op Wasteland blijft op Wasteland'."

René als (mede)directeur Wasteland

We kunnen nu een tijdperk van 22 jaar overzien. Wat vind je ervan?
"De fetisj feesten zijn op dit moment weer overal in opmars. Je ziet het ook terug in de mode, entertainment en media."

Waar gaat het naartoe? Wanneer is het genoeg voor je?
Wanneer ben je bevredigd? Is er een eind?

"Iedere keer is uniek en een creatieve uitdaging voor iedereen. Zolang het een uitdaging blijft gaan we door. Veel te leuk!"

Is er nog een catchy detail niet aan de orde geweest?
"Die keer dat … Helaas kunnen we dat niet vertellen … maar wel … Theirry Mugler die de show van Joey Arias regisseert op Wasteland ... of Esmee Bianco die een burlesque show doet en later schittert in Game of Thrones… of de band Rock Bitch die vooral bij de repetities helemaal los gingen…"  

Tot slot een gesprek met dj Luciën Foort
Voor mij is Luciën, een duizendpoot van een artiest met een enorme uitstraling en energie. Een Dj die alle wegen van de dansscene wel al bewandeld heeft. Als performer alle plekken, zowel starre saaie clubs als revolutionaire events bezocht heeft. We babbelen over Limburg, waar ik hem nog ken van de Nightlife, een omgebouwde kerk tot club en zijn residentie op Wasteland.

Luciën vertelt dat hij sinds 8 jaar resident is op Wasteland. Hij heeft veel zien veranderen, maar kan ook de kracht van Wasteland benoemen. "Er zijn maar weinig mensen die weten dat ik samen met René de Dj line-up grotendeels samenstel. Daarin bekijken we iedere keer goed welke sound past bij welke ruimte. Net omdat dit een specifiek event is, moet je heel nauw communiceren met de dj’s. Waar we zeven jaar geleden vooral eilandjes hadden, voor wat betreft de muziek, aangesloten bij het entertainment en de beleving, proberen we nu meer een totaal ervaring te creëren. Wat er op de markt aan verscheidenheid binnen sounds te koop is, moet ook gereflecteerd worden in de afzonderlijke zalen. De bezoeker vindt de sfeer en muziek belangrijk, maar wil hier vooral een sprookjesgevoel meekrijgen en dat is een wezenlijk verschil met andere evenementen.

Ik ben zelf bijvoorbeeld dieper en meer Balearic gaan draaien, dan het voor-de-hand-liggende geluid. Ik zie dat onze bezoeker daar ook voor komt en vraagt. We proberen de vraag van de bezoeker te beantwoorden, maar het blijft ook een puzzel, want je kunt niet alles vooraf plannen. Wasteland blijft voor mij een van de meest spraakmakende feesten en ik hoop er nog lang deel van uit te mogen maken!"

Antwoord op mijn schrijversvragen
Wij zijn blijkbaar, ook na 22 jaar nog niet uitgeëxperimenteerd. Fetisjisme, gelijkheid, creativiteit met een grote dosis stoutheid zit in de mens. Het is een uitlaatklep, die elke generatie nodig zal hebben. Dat Wasteland voor een breder publiek toegankelijk is, was ooit het doel. Dat het nog steeds niet mainstream is, is ook waarheid. Gelukkig maar. René was in het verleden weleens bang dat zijn publiek zou vergrijzen, dat is niet gebeurd. Er komen zelfs groepen vriendinnen op het feest af, daar waar het ooit voor de sm-gay mannen begon.

Zolang er de combinatie revolutionair, kunst, vrijheid en gelijkheid bestaat en deze combi gerespecteerd wordt, zal Wasteland er zijn. Zolang de sprookjeswereld door het Wasteland-team wordt ingericht zal post-apocalyptisch alleen voor fictieverhalen gebruikt worden (en voor een thema op Wasteland natuurlijk).



Reporter: Lettermove


Reporter: Letter Move

Meer info evenement




Foutje gezien? Let us know!


Guestzone is weer terug aan de top!

Members nemen soms de moeite om ons te bedanken voor de gewonnen gastenlijstplekken en/of vrijkaarten, wat wij natuurlijk erg leuk vinden.

Check een aantal van de reacties.



Maak kans op een JBL Charge 5 Bluetooth speaker!

Maak kans op een draagbare JBL Charge 5 Bluetooth speaker!


De kans om te winnen bij Guestzone is groot. Inmiddels hebben wij 139.099 vrijkaarten verloot onder onze members.

Dat zijn er ruim 800 per maand. En dat al bijna 15 jaar lang!

Maak een gratis account aan zodat jij ook vrijkaarten, gastenlijstplekken, vip-tafels en bonnen/muntjes kunt winnen.


Je maakt bovendien direct kans op een draagbare JBL Charge 5 Bluetooth speaker twv €159,99!

Water- en stofdicht ontwerp, staat garant voor 20 uur afspeeltijd en brengt een ongeëvenaarde JBL Signature Pro Sound.

Al member?

Uiteraard maak jij dan ook kans. Log in en controleer of alle gegevens zijn ingevuld en up-to-date zijn.
Maak extra kans door een leuke/originele reactie te schrijven onder onze Facebookpost.



Vrijkaarten voor de beste events en festivals!

De kans om te winnen bij Guestzone is groot. Inmiddels hebben we 139.099 vrijkaarten verloot onder onze members.

Maak een gratis account aan zodat jij ook vrijkaarten, gastenlijstplekken, vip-tafels en bonnen/muntjes kunt winnen.

Nieuws


Meedoen met de winacties?


Hoe kan ik meedoen met de winacties?

Al ruim 10 jaar verloten we iedere maand ruim 1.000 vrijkaarten! De kans om vrijkaarten te winnen bij Guestzone is dan ook heel groot.


Populaire Winacties

Win vrijkaarten
Logo Guestzone

Inloggen


member organisatie
Of login met je emailadres



Beveiligd door reCAPTCHA.
Win vrijkaarten
Logo Guestzone

Member account aanmaken


member organisatie


akkoord met de algemene voorwaarden

Beveiligd door reCAPTCHA.
Win vrijkaarten
Logo Guestzone

Zakelijk account aanmaken


member organisatie


akkoord met de algemene voorwaarden

Beveiligd door reCAPTCHA.
Logo Guestzone
Vul het e-mailadres in waarmee je bij ons bent ingeschreven.






Beveiligd door reCAPTCHA.
Wachtwoord wijzigen
vul hieronder 2x je nieuwe wachtwoord in

Uitnodigingen
Hier informatie over winactie
Deelnames 0
Afmelden?
Wanneer je geen gebruik kunt maken van deze winactie, meld je dan zsm af zodat wij nog iemand anders blij kunnen maken.



Let op: het is verboden om jouw gewonnen aan te bieden en/of te verkopen. Klik hier voor meer informatie.

Win vrijkaarten!
Om mee te kunnen doen met onze winacties koppel je jouw mobiele nummer aan je account. Door deel te nemen aan de winacties maak je kans op vrijkaarten en gastenlijstplekken.
Kosten
Je betaalt €0,40 voor het koppelen van je mobiele nummer en voor iedere deelname aan een winactie. Dit zijn éénmalige kosten (geen abonnement). Prijzen zijn inclusief BTW.

Ben je jonger dan 18 jaar?
Vraag toestemming aan je ouders!
Koppelen via telefoon
Klik op de link van de code zodat deze wordt geïmporteerd naar je telefoon. Verstuur het bericht naar 4004.

Koppelen via laptop/pc
Verstuur op je mobiel onderstaande code via sms naar 4004.

De code:


Voorwaarden

Check hier de spelvoorwaarden.

De Reclamecode SMS- en Mobiel Internet Dienstverlening en de Gedragscode SMS-en Mobiel Internet Dienstverlening zijn van toepassing.
Telefoonnummer herstellen

Via Mobiel?
Klik op de link van de code zodat deze automatisch wordt geïmporteerd naar je telefoon. Druk daarna op 'verstuur'.


Zit je achter een PC?
Ga op je mobiel naar 'berichten', toets de onderstaande code in en verstuur de sms naar 4004


De code:

Nieuw nummer koppelen

Klik op de link van de code. Die wordt dan automatisch geïmporteerd in de app 'berichten'. Verstuur het bericht.

CODE:

Je kunt ook handmatig de code intoetsen en de sms versturen naar 4004


Akkoord met sms om te winnen

Als je meedoet aan een winactie en je wint krijg je hiervan een SMS. Deze kost geld.

Klik hier voor meer informatie.
Premium service
Update service
Ontvang een berichtje wanneer wij belangrijk nieuws hebben. Zo blijf je altijd op de hoogte.
E-mailadres wijzigen
E-mailadres valideren
Klik op onderstaande button om een nieuwe mail te versturen zodat jij je mailadres kunt bevestigen.

Let op!
Wanneer je de mail niet direct kunt vinden, check dan je spambox.
Wachtwoord wijzigen
Type hieronder je nieuwe wachtwoord in

Account verwijderen
Je kunt je account verwijderen