E&A Events is één van de marktleiders van de dancescene in Nederland met populaire concepten als Kingsland Festival, TIKTAK, Don’t Let Daddy Know en de Martin Garrix shows tijdens ADE. Onze reporter Danouschka sprak eigenaren Alex Hes en Essam Jansen over het succes van E&A Events, hun meest memorabele momenten en hun plannen voor de toekomst.
Hoe is E&A Events ontstaan?
E&A Events is in 2008 ontstaan nadat wij na een nacht stappen het gevoel hadden dat het uitgaan een stuk beter kon. Zo zijn we begonnen met een vaste clubavond in de RAIN op het Rembrandtplein en verder gegroeid met meerdere avonden. Het concept TIKTAK was bijvoorbeeld eerst een wekelijkse avond op zondagen in de AIR. Hiermee hadden we een sterke solide basis en organiseerden we meer dan tweehonderd clubavonden in een jaar.
Toen we de kans kregen om op Ibiza in de Privilege een event te organiseren, grepen we die gelijk met beide handen aan en ontstond het concept Don’t Let Daddy Know. Na twee zomers op Ibiza met grote internationale namen als Sean Paul, Major Lazor en Wiz Khalifa hadden we heel snel een grote fanbase opgebouwd en wilden we het concept uitrollen in andere landen. De afgelopen jaren zijn die merken enorm gegroeid en inmiddels organiseren we zowel nationaal als internationaal heel veel evenementen.
Zat de liefde voor dancemuziek en evenementen altijd al in ‘’jullie bloed’’?
We waren al jong erg veel bezig met muziek en zijn op ons 17e met het organiseren van events. Toen werkten we allebei ook nog in een kledingwinkel, maar we maakten al vrij snel de keuze om ons volledig op de events te richten.
Waar is de naam E&A op gebaseerd?
De naam is vernoemd naar de eerste letters uit onze voornamen, de E van Essam en de A van Alex. Het klinkt ook in het buitenland goed, vandaar dat we het niet meer hebben gewijzigd.
Wat is het mooiste wat jullie tot nu toe met E&A Events hebben bereikt?
Dat is een moeilijke vraag. Er zijn namelijk zoveel hoogtepunten! Zoals bijvoorbeeld de shows van Martin Garrix die we elk jaar tijdens ADE organiseren en natuurlijk alle internationale events met Don’t Let Daddy Know. Het werken op zo’n grote internationale schaal is echt geweldig.
Hoe gaat het proces van het ontwikkelen van een nieuw festival/feest in zijn werk? Hoe komt dat tot stand?
Meestal komen nieuwe concepten spontaan in ons op. We kijken waar er vraag naar is en wat er nog mist, en bedenken daaromheen een concept. Zo vonden we dat er in Amsterdam rond februari (in de winter) weinig spectaculairs gebeurt, dus bedachten we Overwinteren Festival. In sommige gevallen onderzoeken we het eerst ook met een enquête, maar meestal gaan we echt op ons gevoel af. We merken dat het altijd een paar jaar duurt voor een nieuw concept echt een begrip wordt, maar dat is logisch. Het is erg belangrijk om constant te blijven vernieuwen en mee te gaan met de tijd. Zo blijven we één van de marktleiders in Nederland.
E&A heeft een hoop succesvolle events georganiseerd. Op welk concept zijn jullie het meest trots?
Don’t Let Daddy Know is ons grootste en bekendste merk internationaal gezien, maar andere concepten zoals Kingsland Festival op Koningsdag - met meer dan 150.000 bezoekers verspreid over vijf steden maakt ons ook heel erg trots. Dat is het grootste eendaagse festival van Nederland. Momenteel hebben we hele gevarieerde events en ze zijn allemaal toonaangevend. TIKTAK is de laatste jaren ook enorm gegroeid omdat Nederlandse Urban en hiphop nu super populair is. We zijn trots op het geheel, hoe alles in een korte tijd is gegroeid. Het is lastig om één event of concept te kiezen, omdat het voor ons allemaal voelt als onze ‘kindjes’.
Het meest memorabele moment op een E&A Event?
Een van de meest bijzondere momenten was de eerste editie van Kingsland Festival in Amsterdam met 25.000 bezoekers. Dat was namelijk de bevestiging dat we een nieuw succesvol concept in handen hadden.
Kunnen jullie een tipje van de sluier oplichten over nieuwe events/concepten?
Het afgelopen jaar zijn er een aantal nieuwe concepten bijgekomen waaronder Parels van de Stad, Overwinteren Festival en Meet Me Backstage. Voor nu willen we ons vooral op de nieuwe merken richten en deze opschalen. Zo staat er bijvoorbeeld voor Parels van de Stad al een tweede editie gepland, namelijk op 14 september. Dat was zo’n groot succes vorig jaar waardoor er nu al een enorme hype is.
Wat is jullie grootste droom met E&A Events? Waar zien jullie het bedrijf over tien jaar?
Onze droom is om events in meer dan 30 landen te organiseren. Momenteel zitten we op achttien landen, dus hopelijk gaan we dat in de komende jaren bereiken! Wij doen er alles aan om in Nederland toonaangevend te zijn en te blijven, met concepten in ieder genre. We willen dat onze merken echte lifestyles worden.
Hebben jullie nog tips/tricks voor Guestzone volgers die ook dromen om een eigen evenementenorganisatie te starten?
Zeker! Wij vinden het juist heel belangrijk dat er steeds nieuwe organisaties het initiatief nemen om feesten te organiseren. Als tip raden we aan om te starten met een vaste club-avond. Daar leer je alle kneepjes van het vak op kleinere schaal. Van artiestenbegeleiding tot het regelen van een ticketscanner. Het is hard werken met weinig slaap, maar als je doorzet en succesvolle avonden organiseert, bieden zich snel nieuwe kansen aan.
Interviewer:
Danouschka De Haas
Foutje gezien? Let us know!