Interviews

Tjeerd Bijnsdorp, Projectmanager A Day At The Park


Interview: Tjeerd Bijnsdorp, Projectmanager A Day At The Park

Wat gebeurt er nu eigenlijk allemaal achter de schermen van een festival en wie zit er achter deze organisatie?

A Day At The Park is zo’n festival waar ik het net over heb. Met haar prachtig aangeklede locatie in het Amsterdamse Bos, weergaloze theateracts en kwaliteitsmuziek word ik even weggesleept van de ‘echte wereld’. De combinatie tussen muziekacts als Erick Morillo, Sunnery James & Ryan Marciano, Oliver $, Black Coffee en Franky Rizardo om enkele te noemen en de creatieve programmering van theater, kunst en niet te vergeten heerlijk eten laten mij mijn dagelijkse zorgen even vergeten. Als ik er nu over nadenk, vraag ik mijzelf echter des te meer af hoeveel mensen meewerken aan zo’n productie? En hoe lang zullen zij hiermee bezig zijn? Is er bijvoorbeeld een speciale reden dat de organisatie ervoor kiest om extra nadruk te leggen op de ‘eetbeleving’ van de bezoeker? Wij spraken Tjeerd Bijnsdorp, projectmanager van A Day At The Park, op het hoofdkantoor van Alda Events en kregen antwoord op al onze broeiende vragen.

Tjeerd is eindverantwoordelijke van het festival. Dat betekent dat zijn taken voornamelijk bestaan uit het houden van de ‘helicopterview’ over het gehele project; het bewaken van het proces. Hij houdt alle werkzaamheden rondom het evenement en de voorbereidingen hiervan in de gaten en zorgt er o.a. voor dat het veiligheids- en verkeersplan klopt en dat de productie goed gaat; hier heeft hij echter wel een heel team voor nodig. Persoonlijk is hij ook nog verantwoordelijk voor de vergunningen van de Gemeente Amstelveen en het contact met het Amsterdamse Bos.

De organisatie van A Day At The Park kent vijf pijlers in de vorm van afdelingen; marketing voor de ticketverkoop, artist handeling voor de programmering, productie voor de tekeningen en indeling van het terrein en financiën voor de rekeningen.

A Day At The Park vindt dit jaar plaats op 11 juli 2015.

Hoe ben jij in jouw branche terecht gekomen?
“In 1995 studeerde ik journalistiek en toen ontdekte ik de house scene en de feesten. Toen kwamen voorzichtig een aantal dance tijdschriften uit, waaronder Strobe in Rotterdam. Ik ging toen verslagen maken van feesten, vervolgens kwam Thunder Magazine van ID&T op. Hier ben ik vervolgens gaan werken. Dit heeft zich verder geëvolueerd in SLAM en ID&T Magazine en toen heb ik 6 jaar lang bij ID&T gewerkt. Maar nog leuker dan erover schrijven leek het mij om zelf te gaan organiseren en omdat er bij ID&T daar geen mogelijkheden waren ben ik voor mijzelf begonnen in 2003. Ik hield mijn eerste techno feest in 2004. Samen met collega Frenk Wiersma zijn we het jaar daarna Evotions gestart en hebben we meer dan 300 feesten gegeven, voornamelijk techno. In 2008 hadden we het idee om een festival te gaan doen met verschillende muziekstijlen: techno, trance etc. Daarvoor benaderden we Allan Hardenberg met wie ik al contact had omdat hij A State of Trance had georganiseerd in een locatie waar ik de programmering deed. Het bleek toch lastig om die originele opzet te houden, maar het was zonde van de mogelijkheid om in het Amsterdamse Bos niet iets te doen dus we besloten toch om een feest in het park te houden, maar dan met één stage. We hadden maar drie dj’s toen, en het was iets compleets anders dan andere festivals die er toen waren. Inmiddels gaan we naar de achtste editie van A Day At The Park.”



Jij bent eindverantwoordelijke, maar betekent dat dan dat jij de afdelingen een aantal ‘handvatten’ geeft die jij graag terugziet?
“Nee, ik ben wel iemand die erin geloofd dat de mensen op hun plek zitten en verstand hebben van het werk dat zij doen. Maar ik moet het wel in de gaten houden. Er is ook nog een directie en uiteindelijk bepalen zij wat er gebeurt; maar tot dat niveau gaat alles nog via mij en ik ga heel snel af op het advies van degene die daar de hele tijd mee bezig zijn (de afdelingen).”

Hoelang ben je ongeveer bezig met de voorbereidingen van een evenement?
“Ik ben in oktober begonnen, dus dat is ongeveer een maand of 8. In eerste instantie begin je natuurlijk met de begroting, het aanvragen van de vergunningen en het bepalen van de datum. Daarna wordt het programma geboekt, dat is al maanden van te voren, want anders zijn alle leuke artiesten niet meer beschikbaar. Het is natuurlijk niet direct full-time, dat begint met twee dagen per week, maar naar mate het evenement nadert wordt het natuurlijk wel full-time; vaak zit ik thuis en ben ik nog gewoon bezig.”

Doe jij nog dingen ‘naast’ A Day At The Park?
“Ja, ik ben eigenlijk altijd al projectmanager van A Day At The Park geweest, maar dat is natuurlijk niet full-time het hele jaar door. Daarom doe ik nog wat niet-concurrerende dingen ernaast, maar dat is niet voor Alda Events. Ik ben bijvoorbeeld nog mede-eigenaar van We Are E, een heel mooi boekingsbureau en heb onlangs nog een festival voor 40+ers gedaan; heel iets anders! Mijn taak bij Alda is dus op projectbasis.”

A Day At The Park houdt dit jaar haar achtste editie en is uitgebouwd tot een groot succes. Iets dat begon met een idee voor één stage is omgetoverd tot een festival met diverse area’s met nationale en internationale talenten. De area’s bestaan uit kwaliteits house bij de Park Stage, techno bij Under The Rader, deephouse bij Flow, de nieuwe speelse area The Playground en de steevaste partner Buddha to Buddha. Naast de area’s is er absoluut veel tijd besteed aan de prikkeling van andere zintuigen dan alleen het oor; de tong wordt verwend door de uitgebreide keuze aan diverse soorten voedsel en het oog wordt op scherp gesteld tijdens de theateracts.



Wat is voor jou het mooiste aan het organiseren van festivals?
“Heel cliché, maar dat is toch echt als je ziet dat iedereen het helemaal naar zijn zin heeft gehad en mensen blij zijn. Je bent 8 maanden met iets bezig en in 12 uur is het klaar, dat is bizar. Je hebt natuurlijk na het festival wel nog aftersales; de foto’s, de aftermovie en dat hoort er ook bij, maar toch voel je je erna een beetje leeg. Daarom is het mooiste het moment waarop alles loopt; als alles in werking wordt gesteld en goed loopt op zo’n dag. Vanaf het moment dat ik rond een uurtje of vijf merk dat alles goed gaat, kan ik dan ook heel even ontspannen en één drankje nemen en de sfeer proeven… niet teveel, want ik heb zo’n beetje om de twee uur een dienstoverleg met de gemeente.”

Om de twee uur overleggen met de gemeente… hoe gaat dat in zijn werk?
“Er zijn een aantal overlegmomenten; het eerste overleg is ’s ochtends een uur voordat de deuren open gaan. Dan wordt een laatste ronde gedaan met de brandweer om te kijken of alles in orde is en of eventueel dingen moeten worden verplaats. Hier houden wij met de afdeling productie natuurlijk rekening mee. Nadat je open gaat verkrijg je de eerste indrukken; hoe ziet het er uit? Loopt alles goed? Zijn er geluidsklachten? Wat is het oordeel van de politie? Dit loopt dan zo door tot de laatste meeting, rond één uur voor sluiting. Dit is het belangrijkste, want dan wordt de uitstroom van mensen besproken; hoe gaan we het doen? Wanneer sluiten we de barren af? Zijn er nog bijzonderheden?”

Wat zijn voor jou dan de meest spannende momenten tijdens zo’n dag of gedurende de voorbereiding?
“Ondertussen ben ik wel aan veel dingen gewend, dus word ik eigenlijk alleen nog verrast als ineens iets anders gaat dan andere jaren. Maar wat ik spannend vind, is of het programma het goed doet en het eerste moment van de kaartverkoop; hoe loopt het?
Dat geeft namelijk al een beeld van of hetgeen dat je hebt neergezet goed wordt opgevangen of niet. Daarnaast blijft tijdens zo’n dag het moment van uitstroom spannend, omdat veel mensen tegelijkertijd het terrein verlaten.”

Heb jij rituelen om je voor te bereiden op de dag van het evenement?
“Nee, ik ben niet zo zweverig! Gewoon zorgen dat je ’s ochtends een lekker lange douche pakt en op tijd op het terrein komt. En ik neem meestal een tweede shirt mee, maar dat is vooral praktisch omdat een dag zo lang is.”

Hoe vieren jullie het einde van het evenement onderling na afloop?
“We vieren altijd een feestje met alle mensen die hebben meegewerkt aan het festival in besloten kring; niet met heel veel lawaai hoor, maar het is altijd wel heel gezellig. Een soort van beloning dat het feest is neergezet. Daardoor is de dag al helemaal lang haha! ’S Ochtends gaat de wekker rond 07:30 uur en om 04:00 uur ’s nachts de volgende dag lig je pas in je bed.”



Met welk gevoel moet de festivalganger het terrein voor jou verlaten?
“In ieder geval dat hij een geweldige dag heeft gehad en het gevoel heeft gehad dat de organisatie er alles aan heeft gedaan om dat mogelijk te maken. Het liefst natuurlijk met de gedachte “volgend jaar weer!””

Wat is de belangrijkste les die jij geleerd hebt in het vak?
“Ik denk ‘geduldig’ zijn. Je hebt met heel veel mensen te maken; gemeente, het terrein zelf, je eigen organisatie. Iedereen heeft een eigen mening over hoe iets moet gebeuren. Soms worden de regels bijvoorbeeld aangescherpt door een gebeurtenis die niet eens direct iets te maken heeft met festivals. Dat kan lastig zijn, want wij doen het al 7 jaar hetzelfde en ineens moet het dan anders.”

Wat is het leukste dat je hebt meegemaakt?
“Ik vind de theateracts die wij bij A Day At The Park hebben altijd heel leuk. Soms word ik zelf namelijk zelfs verrast. Daarnaast zijn natuurlijk speciale optredens heel gaaf, zoals Paul Kalkbrenner in 2010. Wat een show was dat! Ik heb het gevoel dat hij daar toch wel een beetje zijn carrière in Nederland lanceerde. Daarnaast is de samenwerking met het Amsterdamse Bos heel leuk. Het is een apart deel van de gemeente, ze zitten daar met een kantoortje in het bos en het heeft een soort van familiegevoel. Dat geldt trouwens ook voor andere partijen die al heel lang met A Day At The Park te maken hebben hoor.”

In hoe verre zijn externe partijen voor jou dan belangrijk m.b.t. het uithanden nemen van werk?
“Nou, dat was vroeger belangrijker dan nu, omdat Alda Events natuurlijk gegroeid is en veel dingen ‘in house’ gebeuren. Maar je kunt nooit helemaal zonder externen. Neem als voorbeeld de toiletten; wij gebruiken spoeltoileten en geen dixi’s, omdat we hoge kwaliteit willen leveren. Maar bijvoorbeeld ook de stage-designs en visuals door een partij als 250K; zij zijn super creatief en die hebben toch ook elk jaar hun eigen input erop. En dan vergeet ik vast en zeker nog veel meer partijen! Het is niet iets van één persoon of twee personen… het is iets dat je zeker met 250 man neerzet uiteindelijk.”

Haal jij ergens je inspiratie vandaan? Bijvoorbeeld van andere festivals?
“Ik volg wel heel goed wat er gebeurt in festivalland; wat werkt er wel, wat werkt er niet, waarom werkt iets? Maar zelf ben ik niet de meest creatieve persoon, daar hebben wij gewoon mensen voor die er een betere kijk op hebben. Mijn collega Frenk is een paar jaar geleden bijvoorbeeld heel erg goed gaan kijken naar welke partijen in Amsterdam erbij moesten. Dit proberen wij nu wel door te trekken, door bijvoorbeeld Loetje (van de biefstukjes) neer te zetten. Op die manier ben je natuurlijk wel continu bezig met ‘wat maakt het festival beter?'”



Wat is volgens jou de reden dat mensen naar A Day At The Park zouden moeten komen?
“Als je een festival wilt zien dat eigenlijk helemaal ‘af’ is. Hiermee bedoel ik een festival waarbij over alles is nagedacht; hoe lang sta je bij de barren, kun je een ander wijntje krijgen dan ‘normale’ standaard wijn. Het is echt een high service evenement. Het draait echt om een dagje in het park en alles dat daarbij hoort, dus muziek is misschien niet de allerbelangrijkste factor; food en theater zijn ook pijlers die bij elkaar komen. Ik denk dat wij bijvoorbeeld echt wel de beste food-experience hebben van alle festivals die ik ken.”

Er zijn best veel mensen die momenteel opleidingen volgen in de richting van de media en evenementen. Wat heb jij als tip voor mensen die jouw baan willen?
“Ik vind dat je het sowieso niet kan leren uit een boekje. Je moet gewoon zelf organiseren en je moet ook een keer ‘op je bek’ zijn gegaan. Uiteindelijk leer je het echt het beste uit de praktijk. Er is geen universiteit voor het organiseren van evenementen, ik geloof niet dat je er kunt komen met je diploma; organiseer zelf en begin met een klein feestje. Kijk of het goed gaat en analyseer waarom wel of waarom niet. Het is lastig, want er zijn heel veel feesten. Het is heel leuk, maar het kan ook echt ‘niet leuk’ zijn op momenten dat het iets minder gaat, maar daar wordt je ook weer wijzer van. Mijn advies is gewoon om het in de praktijk proberen te leren.”

Benieuwd naar wat Tjeerd met zijn hele team heeft neergezet? We zullen het zien op 11 juli.


Interviewer: Alexander Strack van Schijndel

Meer info evenement




Foutje gezien? Let us know!


Guestzone is weer terug aan de top!

Members nemen soms de moeite om ons te bedanken voor de gewonnen gastenlijstplekken en/of vrijkaarten, wat wij natuurlijk erg leuk vinden.

Check een aantal van de reacties.



Maak kans op een JBL Charge 5 Bluetooth speaker!

Maak kans op een draagbare JBL Charge 5 Bluetooth speaker!


De kans om te winnen bij Guestzone is groot. Inmiddels hebben wij 139.099 vrijkaarten verloot onder onze members.

Dat zijn er ruim 800 per maand. En dat al bijna 15 jaar lang!

Maak een gratis account aan zodat jij ook vrijkaarten, gastenlijstplekken, vip-tafels en bonnen/muntjes kunt winnen.


Je maakt bovendien direct kans op een draagbare JBL Charge 5 Bluetooth speaker twv €159,99!

Water- en stofdicht ontwerp, staat garant voor 20 uur afspeeltijd en brengt een ongeëvenaarde JBL Signature Pro Sound.

Al member?

Uiteraard maak jij dan ook kans. Log in en controleer of alle gegevens zijn ingevuld en up-to-date zijn.
Maak extra kans door een leuke/originele reactie te schrijven onder onze Facebookpost.



Vrijkaarten voor de beste events en festivals!

De kans om te winnen bij Guestzone is groot. Inmiddels hebben we 139.099 vrijkaarten verloot onder onze members.

Maak een gratis account aan zodat jij ook vrijkaarten, gastenlijstplekken, vip-tafels en bonnen/muntjes kunt winnen.

Nieuws


Meedoen met de winacties?


Hoe kan ik meedoen met de winacties?

Al ruim 10 jaar verloten we iedere maand ruim 1.000 vrijkaarten! De kans om vrijkaarten te winnen bij Guestzone is dan ook heel groot.


Populaire Winacties

Win vrijkaarten
Logo Guestzone

Inloggen


member organisatie
Of login met je emailadres



Beveiligd door reCAPTCHA.
Win vrijkaarten
Logo Guestzone

Member account aanmaken


member organisatie


akkoord met de algemene voorwaarden

Beveiligd door reCAPTCHA.
Win vrijkaarten
Logo Guestzone

Zakelijk account aanmaken


member organisatie


akkoord met de algemene voorwaarden

Beveiligd door reCAPTCHA.
Logo Guestzone
Vul het e-mailadres in waarmee je bij ons bent ingeschreven.






Beveiligd door reCAPTCHA.
Wachtwoord wijzigen
vul hieronder 2x je nieuwe wachtwoord in

Uitnodigingen
Hier informatie over winactie
Deelnames 0
Afmelden?
Wanneer je geen gebruik kunt maken van deze winactie, meld je dan zsm af zodat wij nog iemand anders blij kunnen maken.



Let op: het is verboden om jouw gewonnen aan te bieden en/of te verkopen. Klik hier voor meer informatie.

Win vrijkaarten!
Om mee te kunnen doen met onze winacties koppel je jouw mobiele nummer aan je account. Door deel te nemen aan de winacties maak je kans op vrijkaarten en gastenlijstplekken.
Kosten
Je betaalt €0,40 voor het koppelen van je mobiele nummer en voor iedere deelname aan een winactie. Dit zijn éénmalige kosten (geen abonnement). Prijzen zijn inclusief BTW.

Ben je jonger dan 18 jaar?
Vraag toestemming aan je ouders!
Koppelen via telefoon
Klik op de link van de code zodat deze wordt geïmporteerd naar je telefoon. Verstuur het bericht naar 4004.

Koppelen via laptop/pc
Verstuur op je mobiel onderstaande code via sms naar 4004.

De code:


Voorwaarden

Check hier de spelvoorwaarden.

De Reclamecode SMS- en Mobiel Internet Dienstverlening en de Gedragscode SMS-en Mobiel Internet Dienstverlening zijn van toepassing.
Telefoonnummer herstellen

Via Mobiel?
Klik op de link van de code zodat deze automatisch wordt geïmporteerd naar je telefoon. Druk daarna op 'verstuur'.


Zit je achter een PC?
Ga op je mobiel naar 'berichten', toets de onderstaande code in en verstuur de sms naar 4004


De code:

Nieuw nummer koppelen

Klik op de link van de code. Die wordt dan automatisch geïmporteerd in de app 'berichten'. Verstuur het bericht.

CODE:

Je kunt ook handmatig de code intoetsen en de sms versturen naar 4004


Akkoord met sms om te winnen

Als je meedoet aan een winactie en je wint krijg je hiervan een SMS. Deze kost geld.

Klik hier voor meer informatie.
Premium service
Update service
Ontvang een berichtje wanneer wij belangrijk nieuws hebben. Zo blijf je altijd op de hoogte.
E-mailadres wijzigen
E-mailadres valideren
Klik op onderstaande button om een nieuwe mail te versturen zodat jij je mailadres kunt bevestigen.

Let op!
Wanneer je de mail niet direct kunt vinden, check dan je spambox.
Wachtwoord wijzigen
Type hieronder je nieuwe wachtwoord in

Account verwijderen
Je kunt je account verwijderen