
“The booth is my playground!” Sander van Doorn behoeft geen introductie. De veelzijdige dj en producer was tijdens de Amsterdam Dance Events (ADE) te bewonderen in Amsterdam. Wij spraken hem op de eerste dag van het ADE.
Sander, laten we beginnen met je nieuwe plaat ‘This’ die je onlangs samen met Oliver Heldens hebt gemaakt. Hij doet het momenteel erg goed in de Beatportlijsten. Je noemde het zelf de brug van house naar techno. Zou je dat kunnen toelichten?
Het is een beetje house en een beetje spacetechno. Het is een beetje best of both worlds en dat was ook bedoeling tijdens het produceren. Ik draai af en toe wat deephouse op de Oliver Heldens manier en zo ontstond het idee om samen wat hem te maken. Ik sprak hem erover en Oliver voelde er meteen wat voor. Hij wou juist een beetje mijn ouwe sounds nieuw leven in blazen (zoals de plaat ‘Pancake’). En daar hadden we allebei wel een paar leuke ideeën over. Dus toen we samen gingen zitten en elkaars sounds gingen vergelijken verliep het allemaal heel snel, heel spontaan. Voor ik het wist, was de plaat klaar. De plaat is dus eigenlijk een beetje een combinatie van house, techno en techhouse. Het is vooral lekker breed en daar houd ik zelf heel erg van.
Je plaat ‘Gold Skies’ (met DVBBS en Martin Garrix) werd een hit aan het begin van de zomer. Hoe is die plaat tot stand gekomen?
Dat was een mooi project dat eigenlijk via DVBBS is begonnen. Zij hadden een vocaal van henzelf en zeiden tegen mij: “Hey, wij vinden jouw sound te gek, kun jij hier iets mee? Kunnen we hier een samenwerking van maken?” Het leek me wel wat dus toen zijn we daar samen aan begonnen.
We waren al ver met de ontwikkeling van de plaat toen Martijn (Martin Garrix) aan boord kwam en zei: “Holy shit wat is dit. Ik heb hier ook wel ideeën over.” Hij ging er toen ook mee stoeien en uiteindelijk is daar toen ‘Gold Skies’ uitgekomen. Heel leuk! Het is eigenlijk een combinatie van het melodieuze van mij, het vocale van DVBBS en de impact van Martijn. Zijn werk is echt een hele mooie toevoeging aan de plaat geworden.
Behalve draaien en produceren run je natuurlijk ook nog je eigen label Van Doorn Records. Hoe staan de zaken ervoor?
Ja super! Het aantal platen wat we binnenkrijgen en wat we nog op de planning hebben staan is echt bizar. Het zijn ook echt hele goede platen. Ik heb dit jaar gekozen om me meer te focussen op undergroundprojecten en zelfs die blijken erg goed te scoren. Heel prettig!
Je hebt op inmiddels op een indrukwekkend aantal festivals gestaan. Eéntje daarvan is totaal anders dan wat wij hier in Nederland kennen. ‘Burning Man,’ Een wereld zonder geld. Kun je iets over jouw Burning Man ervaring vertellen. En werd je voor dat optreden wel betaald?
Nee als artiest sta je ook gewoon gratis te draaien. Je komt echt puur voor de ervaring. Het festival stond al jaren op mijn bucketlist, maar het ging elke keer net niet omdat de datum in een hele lastige week valt qua optredens. Maar dit jaar had ik zoiets van ik moet en zal naar Burning Man gaan.
Ik ben er uiteindelijk tweeënhalve dag geweest en ik heb nog nooit zoiets meegemaakt. Het is echt te bizar voor woorden.
Sander van Doorn op twitter over ‘Burning Man:’
“First glimpse of Burningman. It was an amazing experience so far and a life changer already!”
Voor de mensen die er nog nooit van gehoord hebben of nog nooit zijn geweest, zou je er een omschrijving bij kunnen geven?
Denk een beetje aan de film ‘Mad Max’ van vroeger met Mel Gibson erin. Het is een beetje in die richting. Hippie en flowerpower. Er hangt een heel gemoedelijke sfeer. Iedereen is daar met elkaar bezig, iedereen is vriendelijk naar elkaar toe. Als je honger hebt, loop je gewoon ergens een kamp binnen of ga je naar een RV toe en vraag je of je bijvoorbeeld mee kan barbecueën. En dat is altijd goed, want mensen delen daar alles met elkaar. Zo zijn wij daar ook mee gaan barbecueën. Ik had een flesje drank bij me en kreeg wat eten er voor terug. Het is ruilhandel. Het is ook niet echt een muziekfestival, het is meer een artiestenfestival. Mensen kunnen hun kunst laten zien. En het liefst die kunst in hout, want alles gaat aan het eind in vlammen op.
Zo ook het grote houtwerk in de vorm van een grote mensenpop, de Burning Man waar het festival zijn oorsprong van kent. Aan het eind van de week wordt die in de brand gestoken. Het is echt een flink bouwwerk en iedereen, zo’n 70.000 mensen, zit daaromheen. Het is een beetje combojaans, flowerpower. Het is echt iets totaal anders dan wat we ‘normaal’ meemaken. En na het feest is er geen vuiltje op grond terug te vinden. Want één van de grondbeginselen van Burning Man is dat je niks mag achterlaten.
Ik raad het iedereen van harte aan om het een keertje mee te maken.
Één van de trends van tegenwoordig is dat mensen hun vakanties kiezen op basis van evenementbezoek. Wat zijn volgens jouw andere festivals in Amerika die je het Nederlandse publiek daarom van harte kunt aanbevelen?
Ik zou sowieso gaan voor ‘Ultra Festival’, dat valt in de ‘Miami Music week.’ Als je ervoor kiest om een week te blijven, dan kun je daarnaast ook naar al die andere feesten afgaan. En sowieso is ‘Ultra festival Miami’ natuurlijk een uitgebreid fenomeen.
‘Tomorrowworld’ in Atlanta is ook zeker een aanrader. Een hele leuke locatie. En Atlanta is een hele leuke stad om te bezoeken. Een ander feest wat ik je kan aanbevelen is ‘EDC’ in Las Vegas. Daar kun je het bezoek aan het feest combineren met een verblijf in het gekke Vegas. Die feesten zijn goed te combineren met een vakantie. Ik denk dat het daarom ook één van de succesformules is van dat soort festivals. Mensen willen daar ook echt een vakantie van maken. Zoals op ‘Burning Man,’ waar sommige mensen daar een hele week van begin tot eind zitten.
Op twitter heb je onlangs een lijstje gepost met een aantal favoriete platen die je momenteel graag in je sets gebruikt. Kun je toelichten waarom je graag die platen draait?
Sander pakt mijn telefoon over om het lijstje te bekijken maar scrollt per ongeluk steeds de afbeelding weg. In zijn ijver het juiste plaatje terug te toveren, scrollt hij mijn hele galerij door wanneer hij per ongeluk naaktfoto’s van mijn vriendin onder ogen krijgt. Tot grote afgrijzen van mijn vriendin die naast hem zit. Sander schrikt, bloost vuurrood en besluit direct het toestel aan mij terug te geven. Gênant! We lachen er even samen om, waarna ik het lijstje maar aan hem voorlees.
Vaste tracks in de sets van Sander van Doorn
This (original mix) |
Sander van Doorn, Oliver Heldens |
Koala (original mix) |
Oliver Heldens |
Going down (original mix) |
Deniz Koyu, Twoloud |
Motor (original mix) |
Jewelz & Sparks |
Ready for the Weekend |
Nervo, R3hab |
Sunlight (feat Years and Years) |
The Magician, Years and Years |
Old Skool |
Alvaro, van Dalen
|
Get Enough |
Sander van Doorn |
Rapture |
Harry Romero |
Spoon (original mix) |
Tomsize, New World Sound |
Sander: “Favoriete platen is sowieso altijd een momentopname. Wat voor mij nogal sprekend is qua platen en mijn favoriete platen is dat het vrij breed moet zijn. Ik vind het leuk om house te combineren met andere muzieksoorten en af en toe een harde plaat er doorheen. In mijn eigen sets draai ik veel voor fans en zijn mijn eigen platen vaak de favorieten voor de mensen die er staan.
‘Spoon’ bijvoorbeeld is een mooie plaat waar ik een mash up van gemaakt heb met teksten van Bob Marley. Die vocals had ik al een tijdje en die heb ik nu nieuw leven in geblazen. Ik heb gemerkt dat ‘Spoon’ een van die platen is die vooral op festivals erg goed werkt. De vocals en de plaat zijn allebei heel mooi te combineren omdat ze zitten op dezelfde ‘rootkey’.’
‘Rapture’, is een technoplaat. Ik houd ervan om te experimenteren met muziek en een harde plaat van bijvoorbeeld een Firebeatz te combineren met een deephousetrack. Meer EDM zeg maar.
Ik denk dat mensen ook steeds meer aan het kijken zijn naar andere dingen en dan moet je juist wat breder durven draaien.”
Je hebt tijdens ADE een aantal feesten gepland staan waar je gaat draaien, vrijdag treed je bijvoorbeeld op voor ‘Spinnin Sessions’ in de ‘Heineken Music Hall.’ Tegelijkertijd vind diezelfde avond een ander groot housefeest plaats, te weten ‘Kings of Ace vs Sexed up’. Waarom zou men die avond moeten kiezen voor ‘Spinnin Sessions?’
Ik denk dat de keuze sowieso heel persoonlijk is. De ene gaat voor de ‘ACEstyle’ van muziek, waar ‘Spinnin’ juist qua draaien heel erg breed is. ‘Spinnin’ heeft die avond een hele dikke line up met veel afwisseling qua dj’s. Daarnaast is de akoestiek van de Heineken Music Hall één van de beste van Nederland en een locatie die heel erg aanspreekt.
Hoe beleef jij zo’n ADE week?
Heel intens! Het is sowieso leuk weer in Nederland te zijn. Ik draai in verhouding heel weinig in Nederlandse clubs en heb dat voorheen ook nooit echt gedaan. Ik stond juist meer op festivals. Maar dit is echt een week waarbij je juist de clubshowtjes doet en je veel collega’s tegenkomt. Hier komen echt heel veel samenwerkingen uit voort. Je gaat bij elkaars feestje kijken en met elkaar het gesprek aan. Daarnaast werk je mee aan veel shows en interviews. En verrassingsoptredens? Nee, die heb ik niet op de planning staan. Al kunnen er best spontane dingetjes gebeuren deze week, zoals mijn optreden op de afterparty van ‘Sensation’ met Sebastian Ingrosso eerder dit jaar.
Wat heb je zelf voor de komende periode op de planning staan?
Heel veel soloprojecten en misschien zelfs een eigen artiestenalbum. Ook een paar hele leuke samenwerkingen komen er nog aan, maar eerst voorlopig lekker experimenteren. Op korte termijn ligt de focus op mijn bustour in Canada, waar ik samen twee weken ga touren met Firebeatz en Julian Jordan. Dat wordt echt te gek!
Sander van Doorn beleefde afgelopen week zijn 250ste aflevering van zijn radioshow ‘Identidy’