Login | Aanmelden | Help | Adverteren
Logo Guestzone

vorige volgende

Interview Arty op Electronic Family

Electronic Family   Amsterdam

Op zaterdag 23 juli zijn wij van Guestzone naar Electronic Family geweest om verslag te doen van een dag die volledig in het teken van trance stond. De line-up bestond uit een mix van huidige trance, classics en de hardere platen. Ook stond het label Anjunabeats hier met zijn eigen stage, waar we onder andere van Arty mochten genieten om ons te voorzien van het beste muzikale voer. Arty is een Russische producer getekend op het label van Above & Beyond. Hij staat bekend om zijn vele remixes, verrassende sounds en betoverende melodieën.

Guestzone heeft Arty mogen interviewen, waardoor we onder andere te weten zijn gekomen hoe hij met de enorme druk omgaat en hoe het ervoor staat met de huidige trance scène. Antwoord op deze vragen en nog veel meer lees je hier!

Welke artiesten hebben je geïnspireerd om zelf muziek te gaan maken?
Dat is geheel afhankelijk van de situatie. Kijkend naar mijn eigen carrière zijn er enorm veel artiesten geweest waar ik inspiratie vandaan heb gehaald. In het begin van mijn carrière heeft muziek van vooral Axwell en Deadmau5 mij erg aangetrokken. Door Deadmau5 ben ik me gaan realiseren wat er voor nodig is om een echte muzikant te zijn. Omdat er zoveel artiesten zijn, is het voor mij heel moeilijk om één specifieke artiest te noemen die mij heeft geïnspireerd.

We hebben wat onderzoek naar je gedaan en daaruit bleek al snel dat het tekenen bij het label van Above & Beyond, Anjunabeats , een grote mijlpaal is geweest voor je carrière.


Hoe ben je met hen in contact gekomen?

Nadat ik een contact binnen Anjunabeats had verworven heb ik hen een demo gestuurd. Na ruim een maand had ik nog steeds een lege mailbox en dacht ik dat de demo niet in de smaak was gevallen. In de weken die daarop volgden heb ik eindelijk de mail gekregen waar ik al die tijd al op wachtte, het label gaf toen aan dat zij de track veelbelovend vonden. Daarna hebben ze me gevraagd of ik wilde tekenen op het label van Anjunabeats, en sindsdien hebben we onze samenwerking uitgebreid.

Wat was je reactie toen je deze verlossende mail kreeg?

Voor mij was dit een droom die werkelijkheid werd. Ik wilde heel graag bij Anjunabeats tekenen, hier had ik twee redenen voor. De muziek die uitgebracht werd op het label sprak mij erg aan. Daarnaast sloot de visie van het label erg goed aan bij wat ik zelf wilde. Het label stond open voor experimentele projecten waardoor ik wist dat ik hier goed zou zitten.

Kijk bijvoorbeeld naar de track ‘Around The World’ die ik in 2011 op het label uitbracht. De sound van het nummer maakte op dat moment hét verschil, en dat werd door zowel het label als het publiek goed ontvangen. Dat bleek vooral nadat Axwell de track in handen had gekregen. Axwell trad in die tijd op als Swedish House Mafia samen met Steve Angello en Sebastian Ingrosso. Hierdoor kreeg de track een enorme boost, iets wat niemand had zien aankomen.



Met welke audiosoftware is het allemaal begonnen?
Ik ben begonnen met produceren in FL Studio en dat is altijd zo gebleven. De workflow binnen FL Studio vind ik veel fijner vergeleken met andere softwarepakketten. Wanneer je kijkt naar het intekenen van MIDI vind ik dit in FL Studio ook het fijnst werken. Dat is meteen ook de reden waarom ik nooit overgestapt ben op het pakket van Ableton. In FL Studio kan ik me volledig focussen op het creatieve proces en hoef ik niet na te denken over de handelingen die ik wil verrichten.

Je studeerde nog toen je door begon te breken, hoe heb je dit kunnen combineren?

Ik heb altijd al geweten dat ik mezelf helemaal op muziek wilde gaan richten. Om respect te tonen aan mijn familie vond ik het enorm belangrijk om mijn studie succesvol af te ronden. Dit was niet altijd even gemakkelijk. Het vele reizen gecombineerd met de studie zorgde soms voor onpraktische situaties. De universiteit verwachtte van mij een bepaald niveau en inzet, waardoor er soms onbegrip was voor mijn muziekcarrière. Ik kan ze dit niet kwalijk nemen, omdat ik simpelweg aan dat niveau moest voldoen. Uiteindelijk heb ik mijn studie afgerond en ben ik me daarna volledig op mijn muziekcarrière gaan concentreren.

Je werkt vaak samen met andere artiesten, kan je één samenwerking noemen waar je het meest trots op bent?

Zowel de track ‘Rebound’ als ‘Mozart’ zijn beide vrij onverwachts uitgekomen. Beide tracks heb ik samen met Mat Zo geproduceerd. De tracks hebben een grote impact gehad, iets wat wij beiden niet hadden verwacht. Ook heb ik een samenwerking met Andrew Bayer gedaan, hieruit is ‘Follow The Light’ ontstaan. Dit zijn toch wel de samenwerkingen die mij het meest zijn bijgebleven.


Een goede samenwerking moet naar mijn mening voldoen aan veel plezier. Wanneer je plezier hebt in wat je doet, en je jezelf niet bewust hoeft aan te zetten tot het produceren van muziek, is er sprake van een geslaagde samenwerking en zal je tot mooiere resultaten komen.

Een grote artiest zijn brengt aardig wat druk met zich mee, hoe ga je hiermee om?
In het begin van mijn carrière maakte ik me hier nog erg druk om. Tegenwoordig ben ik er niet meer mee bezig en houd ik me dus niet bezig met wat anderen van mij denken. Ik heb een eigen idee en visie, en dat is waar ik in geloof.

Je komt uit Rusland, hoe zit het daar eigenlijk met de dance scene?
Wanneer je dit vergelijkt met de Nederlandse dance cultuur merk je vooral dat er hier in Nederland meer aandacht wordt besteed aan de stroming. Dit zie je zowel bij het publiek als in de media terug. Doordat de mentaliteit van de Nederlanders zodanig is ingesteld dat zij hun ‘eigen’ DJ’s promoten, zorgt dit voor extra aandacht wat ten goede komt van de populariteit. Daarnaast zijn hier veel meer festivals, wat voor een nog verdere boost zorgt van de Nederlandse dance scène.

Kan je je mening geven over de huidige trance scène, waar staan we nu?

Trance is voor een lange periode enorm populair geweest hier in Nederland. De producers van toen zijn vanzelfsprekend niet hetzelfde als de producers van nu. De nieuwe generatie aan producers zorgt op haar beurt ook weer voor een nieuw publiek. Dat zorgt voor een verandering binnen de scène. Daarnaast denk ik dat het tegenwoordig minder om de muziek draait, maar meer om de personaliteit van de artiest achter deze muziek. Social media speelt hier een enorm grote rol in.

Voor zover een interessant kijkje in het leven van Arty. Wil je de volledige dag van Electronic Family 2016 herbeleven, lees dan hier het festival report!

Reporter: Willem Goudswaard




 
         
  Aanmelden
Contact
Back to Top
Huisregels
Algemeen
  Partyorganisatie
Algemeen
  Algemeen Over ons
  Member
Adverteren   Spelregels Het Team
 
Vacatures   Privacy Partners
    Helpdesk   Copyright FAQ