Het kan niemand ontgaan zijn: met twee uitverkochte shows van 'The Best of Armin Only' op vrijdag 12 en zaterdag 13 mei vierde Armin van Buuren afgelopen weekend zijn 20-jarig jubileum in de Amsterdam ArenA (Johan Cruijff ArenA). Nu de shows ten einde zijn stromen de recensies binnen met niets anders dan lovende woorden over deze waanzinnige productie.
Zo sprak de NRC van een ‘vier uur durend theaterspektakel’ en vatte Metro deze gebeurtenis samen als ‘adembenemend’. Eén ding is zeker, Armin van Buuren liet met deze shows wederom zien een ware pionier te zijn binnen de Danceindustrie en nog lang niet klaar te zijn. Ter gelegenheid van The Best of Armin Only was Guestzone, de week voorafgaand aan de shows, uitgenodigd om de vijfvoudig ‘beste dj van de wereld’ te spreken.
Na mijn aankomst in de Koninklijke Lounge van de ArenA had ik gelukkig nog wat tijd voordat ik ‘the man himself’ sprak. Wat een overweldigende indruk. Wat een schitterend uitzicht over het gehele veld. Hoe zal dit er vrijdag en zaterdag uitzien met elke avond 40.000 fans? Het kostte me even om dit in me op te nemen.
In een eerder interview met Armin van Buuren is te lezen dat, om relevant te blijven, het de truc is om het interessant te houden voor jezelf. De manier van Armin om dit te doen is door een concept zoals Armin Only neer te zetten.
Hoe is het idee ontstaan voor deze Armin Only der Armin Only’s?
Iemand bij mij aan tafel zei: ‘je weet dat je binnenkort 20 jaar in het vak zit, daar moeten we wat mee doen.’ Wat hierop volgde was een hele actieve discussie met mijn dreamteam zoals ik dat noem. Eén van de punten die hieruit naar voren kwam was dat we het 20-jarig jubileum niet zomaar ongemerkt aan ons voorbij konden laten gaan.
Jaren geleden zei Allan Hardenberg, een van de directeuren van ALDA Events, dat hij het mooi zou vinden als ik een ‘Best of’ zou doen. Eerlijk gezegd ben ik nooit zo van het terugkijken. Ik heb in mijn hele carrière nog nooit teruggekeken, altijd vooruitgekeken. Dat doe ik met mijn radioprogramma’s, met A State of Trance en met mijn muziek. Hoe trots ik ook ben op de dingen uit het verleden, vind ik het zeker in de Dance gevaarlijk om terug te kijken. Bij pop is dit anders. Ik heb meteen gezegd dat ik geen Best of Armin Only wereldtour ga doen, daar heb ik geen zin in, ik wil graag vooruit.
Los van dit verhaal heb ik altijd al tegen mijn management gezegd dat het mij heel gaaf lijkt om de eerste dj te zijn die een soloshow in de Amsterdam ArenA geeft. Allan heeft toen de ArenA gebeld om te kijken of er een datum beschikbaar zou zijn en of dit idee überhaupt wel mogelijk was. Op deze vraag kwam een positief antwoord en na de start van de kaartverkoop was de show op zaterdag binnen 10 minuten uitverkocht. De fans hadden meteen in de gaten dat het hier om iets heel bijzonders ging waar zij bij moesten zijn, ook omdat deze show niet in het buitenland georganiseerd zal worden.
Dit is voor het eerst want alle eerdere shows werden naast Nederland ook in het buitenland uitgevoerd. Deze show is specifiek gemaakt voor de ArenA en eigenlijk heb ik hiermee tegen mijn fans gezegd: ‘kom voor één keer naar Nederland’.
De overtuiging om deze show daadwerkelijk te doen kwam voort uit het idee dat ALDA Event inmiddels zo ervaren is met het organiseren van evenementen in de ArenA en daarbuiten. Daarnaast heb ik een ontzettend goed geslepen team om mij heen, met bijvoorbeeld theaterregisseur Jos Thie, Sander Redeman (250K), Carlo Ruijger (Eyesupply) en natuurlijk de artiesten. Met alle artiesten waarmee ik in de ArenA sta, heb ik al eerder mee op het podium gestaan. Om die reden voelt dit ook als thuiskomen voor mij.
Omdat ik inmiddels vijf tournees over de wereld heb gedaan met ieder zijn eigen hoogtepunten, durf ik dit aan. We hebben op meer dan 100 grote locaties gestaan die vergelijkbaar zijn met de Ziggo Dome. Had me dit 5 jaar geleden gevraagd en ik had nee gezegd want toen had ik Intens en Embrace nog niet af. Inmiddels hebben we zoveel goede liedjes bij elkaar, dat het eigenlijk wel leuk is om één keer terug te kijken. We houden het dan ook bij deze twee shows.
In de eerste aflevering van de zesdelige documentaire ‘Mr. Perfect’ benoemt Armin van Buuren iets heel interessants. Hij zegt: ‘To be honest it’s not my scene, it’s like I am looking at it from behind a glass screen – always been like that’.
Ik vroeg Armin van Buuren om hier mee over te vertellen.
Zelf heb ik het gevoel gehad dat ik nooit in de scène hoorde in de zin van puur en alleen met muziek bezig zijn. Alle drugs bijvoorbeeld of laveloos in de goot liggen, dat sfeertje heeft mij nooit getrokken. Ik ben altijd met de muziek en mijn shows bezig geweest. Je ziet andere dj’s die wel wat doen of dure auto’s kopen, ik weet niet hoe dat moet.
Ik heb hier best veel moeite mee gehad omdat dit ook een identiteitsdingetje was. Ik dacht op een gegeven moment dan ook, misschien moet ik dan maar een hele dure auto kopen want dan hoor je erbij. Ik voel me soms een beetje een buitenbeentje in die zin dat ik niet goed weet hoe ik een bekende dj moet zijn of hoe je je dan zou moeten gedragen.
Ik heb een eigen persoonlijkheid en ik heb er best lang over gedaan om te accepteren wie ik ben. Inmiddels realiseer ik me dat dit ook de enige persoon is die ik kan zijn. Dat klinkt een beetje cryptisch misschien, maar het is gewoon wat het is. Trance is bijvoorbeeld niet altijd de meest populaire stroming geweest, zeker nu niet. Maar als ik nu hele andere muziek zou gaan draaien, puur om populair te zijn, dan zou ik er zelf geen binding mee hebben. Ik heb nou eenmaal binding met trance, en dat heb ik al sinds voordat het populair was.
Dicht bij jezelf blijven, maakt dat jou onderscheidend ten opzichte van collega-dj’s?
Voor buitenstaanders is dat gemakkelijk gezegd. Iedereen heeft zijn eigen onzekerheden. Als mens zie je alleen je tekortkomingen en niet je krachten. Ik ben een perfectionist, daarom heet mijn documentaire ook zo. Zelfs het beste is nooit goed genoeg maar ik geef een ander daar nooit direct de schuld van. Ik eis veel van mijn team maar ik geef mezelf altijd eerst de schuld. Dat is ook wel iets waar ik aan onderdoor ben gegaan.
Ik heb het hier met een coach over gehad en die heeft me een aantal dingen vertelt, dingen die ik zelf ook had kunnen bedenken. Maar soms heb je iemand nodig die dat tegen je zegt. Het gaat om de meest eenvoudige dingen zoals: ‘ga eens een avondje gamen met vrienden of neem eens een dagje vrij’. Heel eenvoudig, maar die dingen heb ik echt moeten leren.
Dit is het hoogste!
Toen ik een jongetje van 17 of 18 was, ging ik naar het Rembrandplein in Amsterdam en droomde ik ervan in de Escape te mogen draaien. Nadat ik daar eenmaal mocht draaien, dacht ik oprecht: dit is het hoogste! Ik was de meest gelukkige man op aarde.
Twintig jaar later zeg ik tegen mijn moeder dat ik de ArenA heb uitverkocht. Met deze ervaringen ga je zien dat de reis belangrijker wordt dan de bestemming, dat is wat je gaat zien naarmate je ouder wordt. Dat is prachtig aan ouder worden. Je krijgt een soort rust over je. Ik weet dat ik mijn best heb gedaan en dat zal ik ook altijd blijven doen, meer dan dat kan ik niet doen. Dit is iets wat ik nu tegen mijzelf kan zeggen en ook beter heb leren accepteren.
Verrassend puur
Grote artiesten lijken vaak, mede door de invloed van de media, onbereikbaar voor de ‘normale’ mens. Door de sterrenstatus die Armin van Buuren heeft, vergeten we soms dat we in essentie allemaal hetzelfde zijn. Hetzelfde in die zin dat we allemaal worstelen met bepaalde onzekerheden en andere levensvragen.
Ik kijk terug op een verrassend puur interview met een man die zich in de kern nog steeds een rechtenstudent uit Leiden voelt en gedreven wordt door zijn passie, namelijk het maken van muziek. En hopelijk blijft hij dat nog heel lang doen!
Verbazingwekkende feiten
The Best of Armin Only was de grootste dj-soloshow ooit in de Amsterdam ArenA en tevens de grootste soloshow voor Armin van Buuren zelf.
Hieronder een aantal verbazingwekkende feiten die je een idee geven over de omvang van deze monsterproductie:
3000
2500
2000
1200
1130
1000
400
60
56
44
22
10
|
meter aan Truss
meter aan LED strips
special effect cues
m2 aan LED scherm
bewegende lichtspots
m2 aan podiumoppervlakte
speakers en 176 versterkers
vrachtwagens aan materiaal
-koppige drumband
dansers
liveartiesten
acrobaten
|
En 1 dj.
Interviewer:
Willem Goudswaard
Foutje gezien? Let us know!