Login | Aanmelden | Help | Adverteren
Logo Guestzone

vorige volgende

Interview Club TRASH



Het was in maart van dit jaar even huilen geblazen voor veel Rotterdamse house liefhebbers toen Bahn haar deuren sloot. Er kwam een einde aan een van de gezelligste en tofste tenten in Rotterdam. Maar niet langer getreurd, want de heren achter Bahn hebben een nieuwe spot voor je! Op 23 juni opent club TRASH haar deuren in de kelder van Supermercado aan de Schiedamse Vest. Met Dirk Schmidt (a.k.a Pop On Acid) en Wiebe Kuipers blik ik terug op hoe het allemaal ooit begon, maar hebben we het ook uitgebreid over de nieuwe club Trash.

Housekamer
Dirk neemt mij mee terug naar het Film Festival in 2010. Hij kreeg toen van Offcorso de kans om tien dagen iets moois neer te zetten in de toenmalige Twentysix. “Serieus, dat waren tot dan toe de beste tien dagen uit mijn leven. Met Martin Roedolf (bekend van wohnzimmer) hadden we boven een soort van grand café gemaakt en beneden was er een kelder die we tot club hadden omgebouwd. Heel Berlijns voelde het.”.    Er waren vijf organisaties die graag een nacht wilden verzorgen. De overige vijf dagen vulde Dirk gelijk zelf in. Deze ervaring had hem getriggerd om in de horeca aan de slag te gaan. Na enige tijd diende zich een pandje aan in de Van Oldenbarneveldstraat en voor hij het wist had Dirk de sleutel van het pand in zijn bezit. “Toenmalig compagnon Ed Jansen en ik wisten niks van ondernemen en zijn er vol gas ingegaan. Ineens was de Housekamer ontstaan. Het was een prachtige winkel. Verstrooiing en vertier was het credo.”.   Na zes onstuimige maanden viel het doek voor Housekamer. “Er was geen vergunning voor geluid en er woonden allemaal oude mensen om het pand die last van ons hadden.”. Toch ziet Dirk de Housekamer allerminst als een flop. “We hadden wat verloren qua geld, maar ik zie dit als leergeld. In korte tijd heb ik de kneepjes van het ondernemen geleerd.”.   Als een rasechte optimist nam hij met gepaste trots afscheid. Terecht, want met Housekamer had hij zijn eerste strepen als horeca ondernemer in de stad verdiend.

Bahn
Ineens kwam er een pand aan de Baan bovendrijven en Bahn was geboren. Ed, Martin en Dirk gingen gelijk aan de tekentafel zitten. Er was geen cent meer over, maar met wat hulp van vrienden hadden ze een klein budget weten te bemachtigen. “Met €15.000 euro hebben we de hele winkel kunnen verbouwen.”. Iedereen kent het eindresultaat. Bahn was een groot succes en dit is volgens hem alleen door passie en optimisme te verklaren. “Er bestaat geen formule voor dit succes. Het enige verschil is dat wij handelden vanuit passie in tegenstelling tot veel ondernemers die handelen vanuit een wens om veel geld te verdienen.”. Dirk ziet zichzelf altijd als consument van zijn eigen zaak. “Ik vraag mijzelf altijd af: wat wil ik zien en horen?”. Iedereen had zin in Bahn, maar Dirk nog het meest. Hij wilde zo lang mogelijk doorgaan. Ook had hij boven de zaak zijn studio. “Na een feestje zat ik soms nog een paar dagen door te sauzen en had ik ineens drie liedjes af!”.  

Trash
Met Trash slaan Dirk en Wiebe een nieuwe weg in. Wiebe was inmiddels al een jaar de marketing van POP ON ACID en Bahn aan het doen. (Martin en Ed richtte zich inmiddels weer op hun eigen projecten.) “Het moet een 80’s glamour gevoel overbrengen.”. Qua sound is het te vergelijken met Bahn, maar in Trash zullen de faciliteiten veel beter zijn. Drie avonden in de week is de club voor het publiek geopend. Op donderdag zal er lekker worden opgebouwd naar het weekend. De sfeer is toegankelijk en men krijgt een heerlijke warme donderdagavond. Vrijdag zal in het teken staan van goede (acid) house. De zaterdag zal qua sound wat steviger worden. “Verwacht echter niet heel de avond minimal en diepe techno” , zegt Dirk, “daar heb ik geen zin in. Bovendien is techno al op veel andere plekken te horen.”. Naast een duidelijke sound kan het publiek ook veel dans, cultuur en entertainment verwachten. En een dosis seks. “Uiteraard is er plaats voor erotiek.”. Dirk kan het niet vaak genoeg zeggen.

Het mooie aan Trash vind ik dat het met een vast team van resident DJ's, dansers en entertainers gaat werken. Vroeger werd er altijd met residents gewerkt en eigenlijk verlang ik wel terug naar die tijd. Het publiek in Trash zal elke keer worden verrast, want van tevoren zal niet bekend worden gemaakt wie er gaan draaien. “Wij kiezen voor een club met identiteit. Namen doen er niet toe. Het gaat om de muziek” , vertelt Dirk. Ook krijgen artiesten die produceren de kans om hun unreleased tracks te laten horen aan het publiek. “Wij geloven er niet in dat de consument op Beatport een plaat wil kopen voor €1,99. Daarom willen wij onze bezoekers met de muziek van onze residents faciliteren in vorm van gratis downloads en met Trash Radio” , aldus Wiebe.

Echter, het belangrijkste voor de heren is om een familiegevoel te creëren. Dit gevoel was al ontstaan tijdens Bahn, maar in Trash willen zij dit voortzetten. Niet iedereen zal de nieuwe club zomaar binnen komen, ook om hun eigen incrowd te beschermen. “Mensen moeten wel hun best doen! Vroeger was het zo spannend als er zo’n host aan de deur stond bijvoorbeeld. Het was dan altijd de vraag: kom ik binnen of niet?”. Eenmaal binnen kun je een avond verwachten zoals in het Bahn-tijdperk. De heren zullen iedere avond doorgaan zolang het leuk is. Want ja, gezelligheid kent geen tijd.

The Pilot
Guestzone mag als allereerste het thema beeld aan de lezers laten zien. The Pilot is het eerste thema van een reeks tweemaandelijkse concepten in TRASH.



Wil je meer weten over deze nieuwe club? Kom dan lekker zelf kijken tijdens het openingsweekend van 23 t/m 25 juni! En schrijf je in om op de hoogte te blijven www.trashrotterdam.com

Reporter: Suzanne Van kooij



 
         
  Aanmelden
Contact
Back to Top
Huisregels
Algemeen
  Partyorganisatie
Algemeen
  Algemeen Over ons
  Member
Adverteren   Spelregels Het Team
 
Vacatures   Privacy Partners
    Helpdesk   Copyright FAQ