Marcel Mingers

vrijdag 8 augustus 2014
Letter Move

Interview: Marcel Mingers



Op zondagmiddag, de inmiddels 4e dag van het Solar festival heb ik even een onderonsje met Marcel Mingers. Nu ben ik niet zo van de geijkte interviewrichtlijnen en meer van een ‘goed gesprek’. Daarnaast geef ik ruimte aan Sandra van Beers, Marketing Manager van de Extrema organisatie, om aan te vullen, in te vullen en mee te gaan in het gesprek.

Het eerste moment is even stroef. Marcel wacht af en verwacht wellicht een interviewer volgens de techniek van het gestructureerde interview. (onderzoekstaal). Mijn opening; “Hoi, hoe gaat het?” verrast dan ook enigszins. “ja goed, een leuk feestje”, zegt Marcel.

Ik vraag hem of hij het interview in het Limburgs of Nederlands wil. Met een lach zegt hij het wel te verstaan, maar liever niet te spreken. Ik begin opnieuw. Nee serieus, hoe gaat het nou echt? Je bent verrast door regen, hebt behoorlijk wat aanpassingen gedaan aan het terrein, welke verrassingen waren er nog?

Tot vanochtend 10:30 uur hebben vrachtwagens op en aan gereden om het festivalterrein droog te leggen. De modder is weg. De ravage is opgelost. Vandaag een aanpassing in het programma omdat een groep hun vlucht hebben gemist. Waarbij hij lacht naar Sandra en zegt, maar daar heb ik allemaal mensen voor die dat voor mij oplossen. Gelukkig wel.

Hoe groot is dat team dan eigenlijk?
Er zijn 20 mensen en een FTE van 14. Zij hebben allemaal hun taak die zij over meerdere festivals uitvoeren waarbij sommige taken extra zijn. Zo heb je bij Solar bijvoorbeeld een groter team nodig voor de creatieven en de camping.

Wat betekent Solar voor je?
Voor mij is het net zo’n feest als ik dat ik hoop dat het voor jou is. Ik kampeer hier net als de andere 14.000, dan wel op een privé deel. Ik deel dit feest met gezin, familie en vrienden. In de opbouw loop ik hier gewoon mee te sjouwen en zie iedere keer weer de producties beter worden. Daarbij geef ik aan dat de deelnemers op het middenplein al jaren meedoen en ik nog even gepraat heb met de organisator van de spellen. Ik zie ze steeds groter en professioneler worden. Anno 2014  worden ze inmiddels gevraagd en ingehuurd door andere organisaties of voor feesten en partijen. Zo wil ik het ook graag. Hier mogen ideeën worden geboren, het jaar later worden ze uitgevoerd. Ieder krijgt hiervoor een klein budget mits ze natuurlijk door de selectie komen. En als ze dit een paar keer doen, kunnen ze wegvliegen van het nest en kunnen vervolgens op eigen benen staan.

Inmiddels is de stroefheid eraf. Hij weet dat dit een iets ander gesprek wordt dan gewend en Marcel wordt steeds openhartiger en impulsiever in zijn antwoorden.

Nu is Solar toch weer gegroeid, dat kan toch eigenlijk niet meer, het was vorig jaar al zo vol?

Volmondig zeggen Marcel en Sandra samen “Nee, helemaal niet.” We doen het al meerdere jaren met hetzelfde aantal bezoekers. Ja, de camping is gegroeid, maar ook al 2 jaar. De kaartverkoop is hetzelfde. De creatieven en projecten, daar is wel een groei in gekomen afgelopen jaren. Maar die aantallen bezoekers zijn ook nodig.

Hoezo ook nodig, financieel bedoel je?
Toename van de creatieven en hun projecten is meer een persoonlijke wens. Maar het al 3 jaar uitverkopen is écht nodig. Als ik 5.000 bezoekers minder heb, heb ik al een probleem met de kosten van het festival. Voor meer dan 10.000 bezoekers heb ik toch alle area’s ingericht, de camping ingericht en het terrein. Solar is als mijn kindje, ik wil alles kunnen bieden wat er nu ook geboden wordt. En eigenlijk wil ik alles terug kunnen geven zonder er rijk van te willen worden. 

Hoe zit dat nou precies met die bezoekersaantallen, ik begrijp er niets van.
In het weekend kamperen er 14.000 bezoekers en komen er dagelijks 27.000 bezoekers naar het terrein. Dat zijn 31.000 unieke bezoekers. Alles bij elkaar heb je het over ruim 70.000 bezoekers.

Nu begrijp ik hoe een Tomorrowland aan 360.000 bezoekers komt. Gedeeld over 2 weekenden van 3 dagen zijn de unieke bezoekers dus maar 2x zo groot eigenlijk.

Wat is de belangrijkste verandering tov Solar 2013?
Het leek erop dat vorig jaar overal de bliep-biep muziek hoorbaar was, ook op andere festivals. Dat wilde ik dit jaar niet of minimaal. En dat is gelukt, toch? Vind je ook niet? Het Limburgstage is kleiner en intiemer en daarmee heb ik weer meer ruimte gecreëerd aan de waterkant. De techno is verplaatst, zodat Joost van Bellen meer ruimte kreeg, wat hij ook verdiend. “Orde in de chaos”, dat is wat het is dit jaar.

Dit is een hoogtepunt, hoe ziet Solar 2015 eruit?
Nou, dit is echt nog maar een idee en ook nog helemaal niet overlegd met staf en gemeente maar mijn droom is, om het bos aan de overkant, (naast house of house)  er ook bij te krijgen. Zodat ik een groot Solar eiland krijg. De house of house wil ik dan daarnaartoe, verder het bos in te verplaatsen, ik wil deze af van de berg. En daartussenin een extra theater area. Solar zou dan helemaal rondom het meer kunnen worden gebouwd. De hele dag kun je dan gebruiken voor een wandeling door het festival.

Nu ken ik jou en je organisatie al heel lang. Ik was zelf bij de eerste feestjes in Hasselt, de kasteeltjes. Ook heb ik veel zien komen en gaan. Extrema in Best was een aantal jaren geleden ook echt te vol en geen lol meer. Dit jaar was ik blij er weer bij te zijn. Wat is dat toch ook een heerlijk festival. Wat is er gebeurt met Solar Noorwegen en Ibiza?

Tja, sommige festivals leveren geld op, sommigen kosten geld. Zo was Noorwegen heel goed, goed geregeld en een mooie samenwerking. Maar helaas niet winstgevend geweest. Dus daar moet ik weer voor sparen. Maar in de toekomst liggen daar nog zeker mogelijkheden.

Hoezo in Noorwegen eigenlijk?
Mijn vrouw is van Noorwegen. De weg daar naartoe, de taal, de organisatie en de instanties zijn daarmee makkelijker toegankelijk.

En die Ibiza Solar Holiday?
Tja mensen lezen slecht. Er waren verwachtingen dat er een week lang een Solarfeest zou plaatsvinden op Ibiza. Maar dat hebben wij als organisatie nooit zo voorgedragen en gewild. Het was bedoeld als een reis, een holiday, een vakantie in 1 park, waar er samen 1 x een groot feest werd gevierd op 1 locatie. Echter mensen hadden verwacht dat wij 1 week lang, iedere dag georganiseerde feestuitstapjes gingen maken. Dus dat is niet meer doorgegaan.

Wat nu verder?
Richt ik en mijn team ons op Extrema Outdoor Best, Extrema Outdoor België en Solar Weekend Roermond. Hier hebben wij onze handen vol aan. Dan staat er nog iets nieuws te wachten, een nieuw festival in Eindhoven op de Strijp. 

Op dit moment wordt aangegeven dat de volgende cameraploeg op hem wacht voor een tv interview.

Wat ga je vandaag nog zien?
Tegenvraag; wat heb jij gisteren nog gezien? Ik vond de overdracht van Kölsch naar Joris Voorn erg goed. Ach, zegt hij, heb ik dat weer gemist. Ik neem me altijd voor om heel veel te zien. Echter het beperkt zich vaak tot een rondje langs alle stages waar ik dan op iedere stage 5 minuten ben en weer verder ga. 

Wat is jouw sprook of ritueel? 
Samen met Sandra en de rest van de organisatie hebben we wel altijd ons ritueel. Een snel rondje langs alle laatst geprogrammeerde acts met een deel van het team, dat proberen we altijd te doen. Vanavond maken we een rondje hè Sandra? Dat doen we altijd, grinnikt Marcel. Ze kloppen elkaar vriendschappelijk op de arm, en lachen veelbelovend naar elkaar.

Ik kan me voorstellen dat dit zo’n rituele wens is, dat ieder jaar weer moeilijk uitvoerbaar blijkt. Maar het moet ook een groot genot zijn voor de organisatie als de ronde inderdaad wordt gemaakt en het levend bewijs wordt geleverd van een geslaagd weekend festival. Ja dat is heerlijk. Daar doe ik het voor. Daar word ik echt blij van!

Ga je, of heb je überhaupt tijd om zelf “los”te gaan?
Nee, dat gebeurt al lang niet meer.

Dat kan natuurlijk ook niet op je eigen feest met deze organisatie?
Inderdaad ja, daar heb ik mijn andere momenten voor!

Met smile van oor tot oor, beiden, nemen we afscheid, bedanken elkaar voor dit leuke gesprek en beloven snel tot ziens!


Interviewer: Letter Move

Meer info evenement




Foutje gezien? Let us know!


Guestzone is weer terug aan de top!

Members nemen soms de moeite om ons te bedanken voor de gewonnen gastenlijstplekken en/of vrijkaarten, wat wij natuurlijk erg leuk vinden.

Check een aantal van de reacties.




De kans om te winnen bij Guestzone is groot. Inmiddels hebben wij 142.228 vrijkaarten verloot onder onze members.

Dat zijn er ruim 800 per maand. En dat al bijna 15 jaar lang!

Benieuwd wat onze members van ons vinden?
Gelukkig krijgen we met regelmaat leuke reacties, sommige daarvan plaatsen we op de site maar er zijn er ook heel veel op Facebook te vinden. Maak een gratis account aan zodat jij ook vrijkaarten en gastenlijstplekken kunt winnen.


Je maakt bovendien direct kans op een draagbare Sonos speaker twv €199!

Maak kans op een draagbare Sonos speaker!



De Sonos Roam 2 heeft een IP67-rating voor stof- en waterbestendigheid en is daardoor ook goed naast het zwembad te gebruiken. Hij hoort dan ook zeker thuis in onze lijst van waterbestendige Bluetooth-speakers voor op het strand.

Een automatische TruePlay-functie, een batterijduur van 10 uur, een IP67-certificering voor water- en stofbestendigheid en een rijke geluidsbeleving.

Al member?

Uiteraard maak jij dan ook kans. Log in en controleer of alle gegevens zijn ingevuld en up-to-date zijn.



Vrijkaarten voor de beste events en festivals!

De kans om te winnen bij Guestzone is groot. Inmiddels hebben we 142.228 vrijkaarten verloot onder onze members.

Maak een gratis account aan zodat jij ook vrijkaarten, gastenlijstplekken, vip-tafels en bonnen/muntjes kunt winnen.

Nieuws


Meedoen met de winacties?


Hoe kan ik meedoen met de winacties?

Al ruim 10 jaar verloten we iedere maand ruim 1.000 vrijkaarten! De kans om vrijkaarten te winnen bij Guestzone is dan ook heel groot.


Populaire Winacties

Win vrijkaarten
Logo Guestzone

Inloggen


member organisatie
Of login met je emailadres



Beveiligd door reCAPTCHA.
Win vrijkaarten
Logo Guestzone

Member account aanmaken


member organisatie


akkoord met de algemene voorwaarden

Beveiligd door reCAPTCHA.
Win vrijkaarten
Logo Guestzone

Zakelijk account aanmaken


member organisatie


akkoord met de algemene voorwaarden

Beveiligd door reCAPTCHA.
Logo Guestzone
Vul het e-mailadres in waarmee je bij ons bent ingeschreven.






Beveiligd door reCAPTCHA.
Wachtwoord wijzigen
vul hieronder 2x je nieuwe wachtwoord in

Uitnodigingen
Hier informatie over winactie
Deelnames 0
Afmelden?
Wanneer je geen gebruik kunt maken van deze winactie, meld je dan zsm af zodat wij nog iemand anders blij kunnen maken.


Let op: het is verboden om jouw gewonnen aan te bieden en/of te verkopen. Klik hier voor meer informatie.

Introducé aanmelden
Degene die ik graag mee neem naar event-name op event-date is:




Geef dit vóór introduce-name aan ons door!
Win vrijkaarten!
Koppel jouw mobiele nummer.

Kosten
€0,40 per deelname per winactie.

Koppelen via telefoon
Klik op de link van de code en verstuur het bericht naar 4004.

Koppelen via laptop/pc
Verstuur op je mobiel de code via een sms naar 4004.

Code
Telefoonnummer herstellen

Via Mobiel?
Klik op de link van de code zodat deze automatisch wordt geïmporteerd naar je telefoon. Druk daarna op 'verstuur'.


Zit je achter een PC?
Ga op je mobiel naar 'berichten', toets de onderstaande code in en verstuur de sms naar 4004


De code:

Nieuw nummer koppelen

Klik op de link van de code. Die wordt dan automatisch geïmporteerd in de app 'berichten'. Verstuur het bericht.

CODE:

Je kunt ook handmatig de code intoetsen en de sms versturen naar 4004


Akkoord met sms om te winnen

Als je meedoet aan een winactie en je wint krijg je hiervan een SMS. Deze kost geld.

Klik hier voor meer informatie.
Premium service
Update service
Ontvang een berichtje wanneer wij belangrijk nieuws hebben. Zo blijf je altijd op de hoogte.
E-mailadres wijzigen
E-mailadres valideren
Klik op onderstaande button om een nieuwe mail te versturen zodat jij je mailadres kunt bevestigen.

Let op!
Wanneer je de mail niet direct kunt vinden, check dan je spambox.
Wachtwoord wijzigen
Type hieronder je nieuwe wachtwoord in

Account verwijderen
Je kunt je account verwijderen