Komend weekend hangt er een witte waas over de Wijthme-nerplas. Op 21 mei is Stichting TeamAlert namelijk aanwezig op het Fusion of Dance festival met de campagne De Witte Waas. TeamAlert probeert leeftijdsgenoten met deze actie op originele wijze bewust maken van de risico’s van drank– en drugsgebruik in het verkeer. Promotiemedewerkers spreken met de bezoekers over hun reis van en naar de recreatieplas. Daarnaast delen ze grappige gadgets uit als lollies met knetterdip, opblaasbare “airbag” kussentjes om op te zitten en condooms.
Uit onderzoek blijkt dat vooral mannen onder de 25 jaar na dancefeesten, festivals of discotheekbezoek wel eens onder invloed het verkeer in gaan. Daarom bezoekt Stichting TeamAlert jaarlijks een groot aantal zomerfestivals met de campagne De Witte Waas. TeamAlert’ers spreken op dancefestivals met de bezoekers over de risico’s van rijden onder invloed van drugs en alcohol. De campagne wordt sinds 2008 uitgevoerd op de Nederlandse zomerfestivals. Dit jaar staat de Witte Waas in het teken van een veilige terugreis. Promotiemedewerkers delen onder andere gadgets uit die allemaal gelinkt kunnen worden aan de centrale boodschap. Op deze manier wil TeamAlert leeftijdsgenoten met een knipoog wijzen op het plannen van een veilige terugrit.
Feiten
Net als bij alcohol blijkt drugsgebruik in het verkeer vooral voor te komen in de weekendnachten. Bovendien blijkt uit onderzoek dat vooral mannelijke bestuurders onder de 25 jaar wel eens onder invloed achter het stuur gaan zitten. TeamAlert heeft recentelijk onderzoek gedaan naar het drugsgebruik in deze leeftijdsgroep, waaruit bleek dat ruim 40% van de 18 tot 25-jarigen wel eens onder invloed van drugs heeft autogereden. Bijna 60% is wel eens bij een bestuurder ingestapt die onder invloed van drugs was. Dit gebeurt vooral na feestjes. Jongeren zijn van mening dat drugs weinig invloed hebben op het rijgedrag. Desondanks blijkt dat 90% van de jongeren zich wel verantwoordelijk voelt voor hun medepassagiers. Daarom richt TeamAlert de Witte Waas niet alleen op de bestuurder, maar ook op de vrienden van de bestuurder.
Over TeamAlert
Stichting TeamAlert is dé verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren, die zich sinds 2000 inzet om het aantal jonge verkeersslachtoffers terug te dringen. Het verkeer is namelijk nog altijd doodsoorzaak nummer één onder jongeren. TeamAlert organiseert diverse educatieve projecten en voorlichtingscampagnes. Door jongeren op originele, humoristische, overtuigende en soms iets brutale manier te benaderen, probeert TeamAlert bewustwording te creëren rondom hun eigen verantwoordelijkheid in het verkeer.
De kans om te winnen bij Guestzone is groot. Inmiddels hebben wij
144.136 vrijkaarten
verloot onder onze members.
Dat zijn er ruim 800 per maand. En dat al ruim 15 jaar lang!
Maak een gratis account aan zodat jij ook vrijkaarten en gastenlijstplekken kunt
winnen.
Je maakt bovendien direct kans op Apple AirPods 4 twv €149!
Geniet van helder geluid bij je favoriete muziek of podcast met Apple AirPods 4. Dankzij de
ingebouwde H2 chip komen lage, midden en hoge tonen duidelijk naar voren. Hierdoor hoor je muziek
gebalanceerd en helder. De oordopjes zitten dankzij het earbud ontwerp stevig in je oren.
Ze vallen hierdoor minder snel uit en je luistert lang comfortabel naar je favoriete muziek.
De oordopjes hebben een accuduur van 5 uur en in de oplaadcase zit een accuduur van 25 uur. Zo
luister je tot wel 30 uur naar je favoriete muziek. Dankzij spatial audio klinkt muziek ruimtelijk.
Dit geeft je het gevoel alsof het live afspeelt.
Al member?
Uiteraard maak jij dan ook kans. Log in en controleer of alle gegevens
zijn ingevuld en up-to-date zijn.