Party nieuws

Een waanzinnige 'pil' die je in één keer wegwerkt

zaterdag 1 januari 2022

Party nieuws: Een waanzinnige 'pil' die je in één keer wegwerkt

Boeken over elektronische muziek, partycultuur, dj’s en organisatoren zijn er inmiddels heel wat. Een overzichtswerk over het middel dat de dance-scene al ruim 30 jaar voedt, ontbrak echter nog op de Nederlandse boekenplank. Maar nu is er ‘XTC – Een biografie’, van de hand van Philippus Zandstra en Wietse Pottjewijd. Op basis van vele bronnen en interviews diept het duo de wonderlijke levensloop van de ‘drug des volks’ uit. ‘Aspirine voor de jaren tachtig, vitamine voor de jaren negentig.’

Het is een flinke pil, die je met grote ogen leest. In het ruim 300 pagina’s tellende ‘XTC – Een biografie‘ trip je door de inmiddels ruim een eeuw oude historie van 3,4-MethyleenDioxyMethAmfetamine. (Zet de kapitalen achter elkaar en je hebt de scheikundige naam van de drug).

Die afkorting kennen de meesten wel, de respectabele leeftijd van MDMA is al minder bekend. Nederlandse drugsbazen mogen dan sinds de house-explosie patent hebben op de (wereldwijde) productie, het echte patent dateert al van 1912. Als medicijn om bloed sneller te laten stollen raakt MDMA echter in de vergetelheid.

Totdat een aantal ‘psychonauten’ in de VS het in de jaren ’70 het als therapeutisch middel ontdekt, in navolging van LSD. De belangrijkste: Alexander Shulgin, later ook wel de ‘Godfather of XTC’ genoemd.

Na zelf geëxperimenteerd te hebben met (en omver geblazen te zijn door) zijn eigen synthetische brouwsel, ontdekken hij, zijn vrouw en andere therapeuten dat er een enorme heilzame, empathische werking van uit gaat. Getraumatiseerde cliënten – veelal soldaten uit de Vietnam-oorlog – openen hun ziel en worden (grotendeels) beter. Pas recentelijk staat de therapeutische toepassing van MDMA weer in de belangstelling. Ook in Nederland.

De reden dat dit zo lang duurde laat zich raden: de partycultuur zat het imago als medicijn in de weg. Want MDMA wordt pas écht bekend als het, via de Bhagwan-beweging, eind jaren ’80 in het housewereldje beland. De hippies nemen het mee naar hun enclave op Ibiza, de Britten brengen het van ‘hun’ party-eiland naar de eigen bakermat. En dan staat half Europa plots nachtenlang te raven op acid house.

Vitamine voor de jaren ’90
De stemming in de maatschappij is daar bovendien aan het omslaan, weten de auteurs op fraaie wijze te beschrijven. Xtc past in de tijdgeest: ‘Aspirine voor de jaren tachtig, vitamine voor de jaren negentig’. Ofwel: somberen over de oliecrisis, heroïnejunks, de Koude Oorlog en werkloosheid slaat om in optimisme, als de economie aantrekt en de Muur valt. ‘Er mag weer gefeest worden.’

En met house en xtc is het feest niet te stoppen. ‘House duikt op onder een viaduct, in een havenloods of een slooppand, en verdwijnt met het ochtendgloren weer net zo snel.’ In RoXY, houseclub van het eerste uur, slaat de nieuwe sound niet meteen aan. Maar als-ie doorbreekt, zijn de rijen lang. De dealers zijn echter niet meer buiten te houden.

Fraai zijn de vele kleurrijke verhalen over de allereerste pillen (salmiakjes, naar het bindmiddel in de pil) en producenten. Die het dan nog veelal uit liefde doen, niet voor het geld. Deels is het ook idealisme, getuige enkele leuzen van die tijd: ‘Recht op roes!’, ‘Baas in eigen brein!’.

Multigroove
Maar al snel komt de echte handel op. Ilja Reiman wordt aangehaald, die met pillen aanvankelijk meer verdient dan met zijn startende rave-organisatie Multigroove. Xtc kost dan nog zo’n 35 gulden per stuk. Reiman’s feesten zijn uiteraard een goede afzetmarkt. En bij het inkopen doen heeft Reiman geluk dat hij een behulpzame vriend heeft:

‘We gebruikten Fulco als proefkonijn toen we drie samples hadden. Hij nam een pil en dan keken we een paar uur later hoe het met hem ging. Vervolgens gooiden we de volgende eroverheen, en een paar uur daarna de derde.’ Volledig waterdicht is de methode niet. ‘We kwamen er niet helemaal uit, dus toen hebben we maar een gok genomen. “Die blauwe waren het lekkerst, Ful?” “Ja, die blauwen waren het lekkerst.” Achteraf bleken het rotdingen.’

Over het algemeen valt het heel erg mee met het rotspul. Reden: Nederland vaart een erg progressieve koers, en staat testlocaties toe. Eerst ook op feesten, later (tot op heden) enkel nog op kantoor (in samenwerking met laboratoria). Waar omringende landen criminaliseren, kiest ons polderland voor reguleren. Het gebeurt toch, dus dan beter zo veilig mogelijk. En met het schadelijke effect valt het, anders dan het verwoestende heroïne van de jaren ’80, alleszins mee.

De grote druk komt vooral uit het buitenland. Nederland dreigt als ‘drugsparadijs’ het buitenbeentje te worden. Den Haag – met dan een nieuwe, rechts-conservatieve regering – ziet zich genoodzaakt actie te ondernemen. De Unit Synthetische Drugs wordt opgericht, met een kaalslag onder xtx-labs tot gevolg. Ook de partyganger ontspringt de dans niet. De politie stuurt ‘stillen’ naar feesten als Awakenings, waar ze zelfs mensen in de kraag grijpen die een kauwgumpje uitdelen.

MDEA
Voor Koninklijke Horeca Nederland komt het offensief als geroepen. Tevergeefs heeft ook zij geprobeerd xtc tegen te gaan, met een campagne en zelfs een lied. Uitgaanders komen immers veel minder in de kroeg, en drinken alleen nog maar water uit de kraan.

MDMA wordt ook in Nederland al snel verboden (met een averechtse werking), maar producenten en handelaren vinden alternatieve legale wegen. Zoals MDEA, bijgenaamd ‘Eva’. Een variant van xtc waar in 1993 zelfs een bus (de E-express) mee rondrijdt langs clubs en feesten. Ook de opkomst van de eerste (legale) smartshops wordt beschreven. Net als de humuslaag aan nieuwe designerdrugs in dit digitale tijdperk. ‘Al is de overheid nog zo snel, de designer achterhaalt hem wel.’

Indrukwekkende research
Ondertussen vergeet je bijna hoe indrukwekkend veel research er schuilgaat achter al deze (veelal nieuwe) verhalen. Zandstra en Pottjewijd spraken meer dan 150 betrokkenen en voeren daarnaast nog eens een waslijst aan relevante literatuur op.

De focus ligt iets te dik op de achterkant van de pil (politiek, preventie, productie, handel), het boek zou evenwichtiger zijn als er wat meer smaakvolle verhalen van de eindgebruiker waren opgetekend. De ‘eerste keren’, de magie die zoveel miljoenen mensen inmiddels hebben ervaren.

Want als een ding duidelijk is geworden is, dat xtc de ‘drug des volks’ is geworden. Dankzij deze fijne biografie weten we nu wel precies aan wie we dat te danken (of wijten) hebben.

‘XTC – Een biografie’
Het boek ‘XTC – Een biografie’ van Philippus Zandstra en Wietse Pottjewijd is uit via Querido Fosfor. Bestellen kan hier.

Winnen?
Wij verloten 5 boeken onder onze members! Meedoen met de winactie? Klik daarvoor hier.

Bron: This is our house




Foutje gezien? Let us know!


Guestzone is weer terug aan de top!

Members nemen soms de moeite om ons te bedanken voor de gewonnen gastenlijstplekken en/of vrijkaarten, wat wij natuurlijk erg leuk vinden.

Check een aantal van de reacties.



Maak kans op een JBL Charge 5 Bluetooth speaker!

Maak kans op een draagbare JBL Charge 5 Bluetooth speaker!


De kans om te winnen bij Guestzone is groot. Inmiddels hebben wij 139.267 vrijkaarten verloot onder onze members.

Dat zijn er ruim 800 per maand. En dat al bijna 15 jaar lang!

Maak een gratis account aan zodat jij ook vrijkaarten, gastenlijstplekken, vip-tafels en bonnen/muntjes kunt winnen.


Je maakt bovendien direct kans op een draagbare JBL Charge 5 Bluetooth speaker twv €159,99!

Water- en stofdicht ontwerp, staat garant voor 20 uur afspeeltijd en brengt een ongeëvenaarde JBL Signature Pro Sound.

Al member?

Uiteraard maak jij dan ook kans. Log in en controleer of alle gegevens zijn ingevuld en up-to-date zijn.
Maak extra kans door een leuke/originele reactie te schrijven onder onze Facebookpost.



Vrijkaarten voor de beste events en festivals!

De kans om te winnen bij Guestzone is groot. Inmiddels hebben we 139.267 vrijkaarten verloot onder onze members.

Maak een gratis account aan zodat jij ook vrijkaarten, gastenlijstplekken, vip-tafels en bonnen/muntjes kunt winnen.

Nieuws


Meedoen met de winacties?


Hoe kan ik meedoen met de winacties?

Al ruim 10 jaar verloten we iedere maand ruim 1.000 vrijkaarten! De kans om vrijkaarten te winnen bij Guestzone is dan ook heel groot.


Populaire Winacties

Win vrijkaarten
Logo Guestzone

Inloggen


member organisatie
Of login met je emailadres



Beveiligd door reCAPTCHA.
Win vrijkaarten
Logo Guestzone

Member account aanmaken


member organisatie


akkoord met de algemene voorwaarden

Beveiligd door reCAPTCHA.
Win vrijkaarten
Logo Guestzone

Zakelijk account aanmaken


member organisatie


akkoord met de algemene voorwaarden

Beveiligd door reCAPTCHA.
Logo Guestzone
Vul het e-mailadres in waarmee je bij ons bent ingeschreven.






Beveiligd door reCAPTCHA.
Wachtwoord wijzigen
vul hieronder 2x je nieuwe wachtwoord in

Uitnodigingen
Hier informatie over winactie
Deelnames 0
Afmelden?
Wanneer je geen gebruik kunt maken van deze winactie, meld je dan zsm af zodat wij nog iemand anders blij kunnen maken.



Let op: het is verboden om jouw gewonnen aan te bieden en/of te verkopen. Klik hier voor meer informatie.

Win vrijkaarten!
Om mee te kunnen doen met onze winacties koppel je jouw mobiele nummer aan je account. Door deel te nemen aan de winacties maak je kans op vrijkaarten en gastenlijstplekken.
Kosten
Je betaalt €0,40 voor het koppelen van je mobiele nummer en voor iedere deelname aan een winactie. Dit zijn éénmalige kosten (geen abonnement). Prijzen zijn inclusief BTW.

Ben je jonger dan 18 jaar?
Vraag toestemming aan je ouders!
Koppelen via telefoon
Klik op de link van de code zodat deze wordt geïmporteerd naar je telefoon. Verstuur het bericht naar 4004.

Koppelen via laptop/pc
Verstuur op je mobiel onderstaande code via sms naar 4004.

De code:


Voorwaarden

Check hier de spelvoorwaarden.

De Reclamecode SMS- en Mobiel Internet Dienstverlening en de Gedragscode SMS-en Mobiel Internet Dienstverlening zijn van toepassing.
Telefoonnummer herstellen

Via Mobiel?
Klik op de link van de code zodat deze automatisch wordt geïmporteerd naar je telefoon. Druk daarna op 'verstuur'.


Zit je achter een PC?
Ga op je mobiel naar 'berichten', toets de onderstaande code in en verstuur de sms naar 4004


De code:

Nieuw nummer koppelen

Klik op de link van de code. Die wordt dan automatisch geïmporteerd in de app 'berichten'. Verstuur het bericht.

CODE:

Je kunt ook handmatig de code intoetsen en de sms versturen naar 4004


Akkoord met sms om te winnen

Als je meedoet aan een winactie en je wint krijg je hiervan een SMS. Deze kost geld.

Klik hier voor meer informatie.
Premium service
Update service
Ontvang een berichtje wanneer wij belangrijk nieuws hebben. Zo blijf je altijd op de hoogte.
E-mailadres wijzigen
E-mailadres valideren
Klik op onderstaande button om een nieuwe mail te versturen zodat jij je mailadres kunt bevestigen.

Let op!
Wanneer je de mail niet direct kunt vinden, check dan je spambox.
Wachtwoord wijzigen
Type hieronder je nieuwe wachtwoord in

Account verwijderen
Je kunt je account verwijderen