Clubavonden blijven half leeg, jongeren zijn uitgaan verleerd

Jongeren zijn uitgaan verleerd, zalen op clubavonden blijven halfleeg.
Het is twee uur ’s nachts in TivoliVredenburg in Utrecht. Er is veel ruimte op de dansvloer, niemand hoeft te wachten aan de bar. Een jongen danst alleen, een meisje gebruikt drugs. De avond is bedoeld voor 18-plussers, maar de zaal is halfleeg. Er passen 650 mensen, er zijn er zo’n 300.
Programmeur Liza van den Brink zegt dat jongeren wel naar concerten komen, maar niet naar clubnachten. Organisatoren die al jaren feesten organiseren merken dat hun publiek vergrijst en jongeren wegblijven. Het aanbod aan genres is breed, maar kaartverkoop valt vaak tegen, ook bij populaire dj’s.
Clubs in heel Nederland zien hetzelfde: minder bezoekers sinds de coronacrisis. Club Poema in Utrecht ging van vier naar twee clubnachten per week. Paradiso probeerde een nieuwe jongerenavond, maar stopte wegens gebrek aan belangstelling. Ook in Groningen ziet poppodium Vera dat het publiek ouder wordt.
Corona
Voor corona waren clubs bruisend en vol, kort daarna ook nog, maar daarna zakte het in.
Onderzoeker Michelle van der Horst (Trimbos-instituut) bevestigt dit beeld. Jongeren van 18-23 jaar, die tijdens corona uitgaan hebben gemist, gaan minder vaak naar clubs. Uitbaters zitten met een dilemma: ze willen zich aan de regels houden, maar moeten ook omzet draaien.
Te duur
Studenten merken dat uitgaan te duur is geworden. Bier kost nu minstens 4 euro in plaats van 3,20. Festivals zijn prijzig: een ticket van 80 euro plus drank maakt drugs aantrekkelijker. Een pil kost 5 euro.
Twee studenten bedachten daarom een eigen feest, LIJN5, met disco en funky house. Paradiso ondersteunt hen om jongeren weer naar clubs te trekken.
De hoge kosten zijn één reden, maar corona zelf veranderde ook het gedrag. Jongeren hebben niet geleerd hoe vaak en waar je uitgaat.
Ze organiseerden huisfeestjes en kopen kaartjes last minute. Veel studenten vertellen dat ze door corona meer samen zijn gaan chillen in huis en dat het spontane uitgaan verdween.
Concurrentie
Daarnaast is er meer concurrentie van grote concerten en festivals. Jongeren sparen liever voor een exclusief optreden van een internationale ster en delen beelden daarvan online.
Op festivals maken bezoekers foto’s en video’s van zichzelf, outfits en sfeer. Sommigen zeggen dat telefoons clubs minder aantrekkelijk maken: mensen durven minder los te gaan omdat ze gefilmd worden. Bij oude clubs als Roxy voelde men zich vrijer.
Selfie-generatie
Nieuwe feesten zoals LIJN5 willen terug naar een sfeer zonder telefoons. Jongeren geven aan dat festivals leuker zijn, bewuster gekozen en socialer dan clubs.
Clubs voelen minder gezellig en soms vrouwonvriendelijker. Festivals draaien vaker om drugsgebruik en een positieve sfeer.
Bron: NRC
Foutje gezien?
Let us know!
De kans om te winnen bij Guestzone is groot. Inmiddels hebben wij
147.742 vrijkaarten verloot onder onze members.
Dat zijn er ruim 800 per maand. En dat al ruim 15 jaar lang!
Maak een gratis account aan zodat jij ook vrijkaarten en gastenlijstplekken kunt
winnen.
En wanneer je ervoor zorgt dat jouw account compleet en up-to-date is vóór 31 augustus 2025,
dan maak je
bovendien kans op nieuwe Apple AirPods 4 twv €149!
Geniet van helder geluid bij je favoriete muziek of podcast met Apple AirPods 4. Dankzij de
ingebouwde H2 chip komen lage, midden en hoge tonen duidelijk naar voren. Hierdoor hoor je muziek
gebalanceerd en helder. De oordopjes zitten dankzij het earbud ontwerp stevig in je oren.
De oordopjes hebben een accuduur van 5 uur en in de oplaadcase zit een accuduur van 25 uur. Zo
luister je tot wel 30 uur naar je favoriete muziek. Dankzij spatial audio klinkt muziek ruimtelijk.
Dit geeft je het gevoel alsof het live afspeelt.
Let op: het is verboden om jouw gewonnen aan te bieden en/of te verkopen. Klik hier voor meer informatie.