Het Dj duo bestaande uit Willem van Hanegem en Ward van der Harst beter bekend als W&W zijn niet meer weg te denken uit de hedendaagse house scene. Dit was op het moment dat zij de overstap maakten van trance naar house allerminst zeker. Waarom? Dat kun je hieronder lezen in het openhartige interview met W&W.
Jullie hebben een Talent Experience in Miami gehouden. Wat houdt dit precies in?
“We hebben een hele plaat ontleed tijdens deze workshop. Dit hebben we laten zien aan mensen die daar geïnteresseerd in waren. Volgens ons waren er ongeveer 500 a 600 inzendingen, echter was er maar plek voor slechts 100 mensen. Dit waren wel allemaal producers en personen die iets met muziek maken van doen hebben. Ze stelden ook continue diepe vragen. Het verbaasde ons hoe diep ze op de materie ingingen en hoeveel ze wisten over het maken van muziek.
Eigenlijk best interessant dan ook voor jullie?
“Ja, het was mooi om te zien hoe ver die mensen ook al technisch gezien zijn. Er komt een hoop goede muziek aan en dat is het belangrijkste“.
Waren jullie erop voorbereid dat de workshop zo diep zou gaan?
“Nee, wij hadden eigenlijk gedacht dat het vrij basic zou gaan worden. Wij dachten eigenlijk dat we een beetje globaal het nummer zouden uitleggen en hoe wij deze gemaakt hadden. Ze gingen echt helemaal diep in op de kleine dingetjes. De standaard vragen of wij tips hadden voor een beginnend producer die waren niet van toepassing. We kregen echte vragen, zoals: “Doen jullie aan parallelle compressie?” en “Gebruiken jullie bepaalde frequenties die je voelt in het lichaam?”. Ook voor ons was het dus een hele interessante workshop!
Wat staat er nog meer op het programma tijdens zo een week in Miami?
“We hebben de Revealed avond met Hardwell, zaterdag Ultra Music Festival en daarnaast ons eigen feest op zaterdagavond. Dat wordt een hele mooie avond met een dikke line up en veel gastoptredens. Daar is het ook Miami Music week voor”.
Als jullie zouden mogen kiezen tussen de Miami Music Week of Amsterdam Dance Event?
“Het ligt er een beetje aan eigenlijk. In Amsterdam kan je toch meer serieuzere business doen. In Miami gaat het toch voor het grootste gedeelte om het feesten. Het mooie aan Miami is dat de hele scene er is en overdag heb je ook nog eens de poolparties. Het probleem in Amsterdam is dat het altijd regent. Hier in Miami is het altijd mooi weer en schijnt de zon. Dat is toch heerlijk.
Welke artiesten moeten wij volgens jullie de komende tijd in de gaten gaan houden?
“MOTi is op dit moment heel goed bezig. Oliver Heldens kent iedereen eigenlijk al en is dus min of meer al doorgebroken. Sam Feldt voor de deephouse achtige dingen is goed bezig. In de trance Mark Sigma. Er zijn dus wel een aantal artiesten die het gaan maken volgens ons de komende tijd.”
Welke track gaat volgens jullie de zomerhit van 2015 worden?
“Deze week gaan we dat pas horen. Hopelijk hebben wij er ook eentje. We hebben er eentje die er op mikt, maar het is altijd afwachten natuurlijk. Martin Garrix en Hardwell komen ook altijd met hele dikke klappers en dan heb je natuurlijk ook nog Alesso. Tijdens Ultra Music Festival weet je een beetje wat er aan gaat komen en wat de hitjes gaan worden.
Als jullie een track maken, waar halen jullie dan de inspiratie vandaan?
“We luisteren eigenlijk allerlei soorten muziek. Vervolgens kijken we naar wat het idee achter een bepaald nummer is. We kijken naar hoe de muziek is opgebouwd of hoe het muzikaal in elkaar zit. Dan kijken we hoe we dat kunnen implementeren in ons geluid zodat we een andere invalshoek krijgen in onze muziek. Dat is eigenlijk wat wij proberen. Soms komt het ook wel eens voor dat we ergens staan en dan horen wij een half geluidje of iets. Wij denken dan: “heej daar kunnen we wat mee.”
Er zijn altijd mensen die jullie muziek niets vinden. Hoe gaan jullie om met kritiek of negatieve feedback?
“Dan moeten ze gewoon niet luisteren. We lopen niet achter ze aan met een box tegen hun oren dat ze onze muziek moeten luisteren. Als we dat zouden doen dan mogen ze klagen. Je hoeft er niet naar te luisteren als je het niets vind. Als je niet van Mexicaans eten houd dan ga je toch ook niet naar een Mexicaans restaurant om daar te eten?
Een paar jaar geleden was het voor ons wel heel heftig. We doen eigenlijk nog precies hetzelfde als toen, maar dat maakt ook niet uit. Op dat moment werd er de scheiding gemaakt tussen trance en house. Het is de trance die is afgeweken en veel sneller is geworden. Vroeger waren Sander van Doorn, Tiësto, Marcel Woods en wij trance. Nu is trance op een snelheid, terwijl er in het verleden pgrote variaties waren qua snelheid van de platen. Op het moment dat wij de stap maakten naar de house was de negatieve feedback en kritiek heel heftig.
Op A State of Trance in Mexico hadden wij een topset neergezet, maar een of andere website had opgeroepen om alleen maar poep op onze facebook te plaatsen. We hadden echt duizenden posts met drollen op onze facebookpagina. We hebben er ongeveer 3 dagen over gedaan om al die drollen van onze tijdlijn te krijgen, want dat stond gewoon lelijk. Op dat moment hadden we het wel effe zwaar.
Natuurlijk ook om het feit omdat we op dat moment niet zeker wisten of onze nieuwe richting wel zou aanslaan. Het was relatief nieuw natuurlijk. Wij combineerden trance invloeden met house en hardstyle. Het was iets dat wij echt vet vonden. Nu lachen we er echt om. We krijgen nog steeds dagelijks een hele hoop negatieve berichten binnen. Er zitten ook echte bedreigingen bij. Als we iets niet draaien dan komen ze ons in elkaar slaan of dat soort berichten.
Je ziet toch steeds meer artiesten ook wat anders proberen. Vanuit de hardstyle bijvoorbeeld naar de house. Wat vinden jullie van deze ontwikkeling?
“We vinden zeker dat artiesten moet kunnen experimenteren, maar je moet geen totaal verschillende dingen gaan doen. Wat een aantal jaren bij de trance gebeurde zie je nu bij de hardstyle gebeuren. Er is een grotere afscheiding tussen het raw en het euforische gedeelte van hardstyle. Jongens zoals Headhunterz, Wildstylez en D-block & S-te-fan worden gezien als commerciële jongens omdat ze ‘feel good’ platen maken, terwijl dat ook gewoon hardstyle is. Alles wat buiten het raw hardstyle boekje valt is voor de mensen geen hardstyle meer. Die gasten willen toch graag hun ei kwijt en de enige keus is dan om meer onze richting op te gaan.
Artiesten die richting de house komen krijgen vaak het verwijt dat het alleen maar om het geld gaat. Wat vinden jullie daarvan?
“Toen wij nog in de trance zaten veranderde dit naar uplifting trance. Daar hadden wij totaal geen gevoel mee. Wij vonden het helemaal niets en wij wilden gewoon muziek maken waar ons gevoel lag. Mensen wilde liever dat we dit soort muziek maakte dan wat we nu doen. Als we een sell out waren dan hadden we er wel voor gekozen om veilig bij onze fans te zitten en uplifting trance te maken. Dat voelden we niet en we wilden geen muziek maken waar ons gevoel niet goed bij ligt. Zo kunnen wij niet werken. Dat gaan mensen ook voelen en merken aan de muziek. De jongens die van de hardstyle richting de house komen voelen dat bij harde raw ook blijkbaar niet. Dan moeten ze geforceerd muziek gaan maken en dat werkt op de lange termijn niet. Wij namen risico’s en dat nemen deze jongens ook. Het kan zomaar zijn dat je geen boekingen meer krijgt. Als wij geen aansluiting hadden gevonden bij de house dan hadden we ook moeilijk weer bij de trance aan kunnen sluiten. Dit had dan betekent dat onze carrière ten einde was. We hebben uiteindelijk wel het geluk gehad dat de stijl die wij maken zo groot is geworden.”
Wat kunnen we nog in de toekomst van jullie verwachten?
We hebben een hele hoop nieuwe muziek. Nog nooit hadden we zoveel nieuwe platen. We hebben nieuwe samenwerkingen met Hardwell, Armin van Buuren, Blasterjaxx, MOTi. Met Steve Aoki gaan we ook nog een plaat maken. Daarnaast hebben we ook nog zelf 7 of 8 platen op de plank liggen. Het zijn allemaal verschillende soorten tracks. De komende tijd kunnen jullie nog veel van W&W gaan genieten.