Zo sponsoren bedrijven festivals
Steeds meer bedrijven in Nederland maken gebruik van bijzondere manieren om hun naamsbekendheid te vergroten. Eén manier om dat op een ludieke manier te doen, is door bedrijven te sponsoren. Offline marketing is minstens net zo belangrijk als online marketing.
Daarom kiezen steeds meer bedrijven ervoor om festivals te sponsoren. Op die manier kan er extra zichtbaarheid tijdens (grote) evenementen worden gecreëerd. Er zijn verschillende manieren om dat te doen.
Manieren om festivals te sponsoren
Het sponsoren van festivals is een goede manier om de zichtbaarheid van een merk te vergroten. Het is een geschikte manier om een doelgroep aan te spreken en op deze manier te verbinden aan een merk of bedrijf.
Wel is het belangrijk om van tevoren goed na te denken over de doelgroep van het evenement, zodat deze overeenkomt met het publiek dat het bedrijf voor ogen heeft. Er zijn verschillende manieren om festivals en events te sponsoren.
Door wifi beschikbaar te stellen
Vrijwel iedere bezoeker van het evenement maakt gebruik van wifi. Door wifi-verbindingen en oplaadstations beschikbaar te stellen, blijft de naam van een merk langer handen. De kans is immers groot dat een bezoeker zijn telefoon op wil laden of even gebruikmaakt van wifi.
Het streamen van video’s en delen van foto’s kan immers veel data kosten. Met name bedrijven die vooral online te vinden zijn, kunnen op die manier hun naamsbekendheid vergroten. Bijvoorbeeld als het gaat om online diensten of producten die je mobiel kunt gebruiken.
Online casino’s sponsoren festivals
Een ander voorbeeld van bedrijven die festivals sponsoren, zijn (online) casino’s. Sinds de legalisering van de gokmarkt doen de gokbedrijven er steeds meer aan om hun bekendheid te vergroten. Dat komt onder meer doordat er een concurrentiestrijd gaande is.
Er zijn bijna 30 legale online casinomerken in ons land. De merken benadrukken hun voordelen. Zo benadrukt het best online casino iDEAL de betaalmethode iDEAL als een groot pluspunt. Voorbeelden van online casino’s die reclame maken op festivals, zijn onder meer Jack’s Casino die al jarenlang Het Festival van het Levenslied en Holland Casino die Mysteryland sponsoren.
Overigens is niet duidelijk hoelang het nog mogelijk is voor de online casino’s om festivals of andere grote evenementen te sponsoren. Het kabinet werkt aan een verbod dat het sponsoren van evenementen vanaf volgend jaar aan banden moet leggen.
Even loungen
Er zijn ook bedrijven die het moment om even tot rust te komen, aangrijpen als een goed moment om reclame te maken voor een eigen merk. Want op festivals worden vaak zogenaamde lounges neergezet. Daar kun je even je oren rust geven van al het festivalgeweld en het is een goede manier om vrienden, familie of collega’s te ontmoeten. De lounge is dan ook de ideale manier voor een kort praatje.
Om deze reden sponsoren veel bedrijven vaak dit soort lounges op festivals. Het wordt vooral vaak gedaan door bedrijven die bijvoorbeeld voedselproducent zijn, vrijetijdsproducten verkopen of andere gemaksproducten aanbieden. Het sponsoren van evenementen is ook fiscaal aftrekbaar en draagt bij aan de naamsbekendheid van je merk.
Mini events op het festival
Bedrijven die vooral veel doen aan tech en andere zaken, komen vaak met spellen en games op festivals. Denk bijvoorbeeld aan een telecomprovider, internetprovider of een elektronica aanbieder die leuke digitale spellen aanbiedt op het festival. Op die manier kunnen bezoekers even binnenstappen in de wereld waar de bedrijven reclame voor maken.
Vaak is het vooral bedoeld als een meer ludieke manier om bezoekers kennis te laten maken met producten of diensten van het bedrijf. Juist een speelse wijzer kan goed werken om een merk extra onder de aandacht te brengen.
Goodiebags
Ten slotte zijn er steeds meer bedrijven op festival die leuke producten weggeven. Denk bijvoorbeeld aan een sponsordeal in de vorm van een goodiebag. Iedere bezoeker neemt een stukje merkbekendheid mee naar huis en kan na het festival alles nog even rustig nalezen. Daarnaast worden er op het festival ook vaak andere activiteiten in de vorm van giveaways georganiseerd.
Denk bijvoorbeeld aan het weggeven van spullen die goed van pas komen op een festival, zoals een selfiestick, regenponcho of zelfs een meet & greet met een artiest. Als zo’n giveaway al een kleine impact weet te maken, is het mogelijk om mensen die nog weinig van het merk afweten te interesseren.
Nederlanders houden immers van gratis. Een goodiebag dat past bij het thema van het festival kan dus zeker een goed idee zijn om te overwegen als je reclame wil maken. Zeker als je een bedrijf bent dat normaal gesproken in de branding- of advertentiemarkt actief is.
Foutje gezien? Let us know!
Maak kans op een Marshall Emberton draadloze speaker twv €126!
De kans om te winnen bij Guestzone is groot. Inmiddels hebben wij 139.390 vrijkaarten
verloot onder onze members.
Dat zijn er ruim 800 per maand. En dat al bijna 15 jaar lang!
Maak een gratis account aan zodat jij ook vrijkaarten, gastenlijstplekken, vip-tafels en bonnen/muntjes kunt winnen.
Je maakt bovendien direct kans op een draagbare Marshall Emberton waterdichte speaker twv €126!
De Emberton gebruikt True Stereophonic, een unieke vorm van multidirectioneel geluid van Marshall met een absolute 360 ° -geluidservaring waarbij elke plek een sweet spot is.
Met 20+ uur van speeltijd kan je urenlang genieten van het superieure geluid van Marshall. Met een gewicht van slechts 0,7 kg is deze lichtgewicht luidspreker sterk en veerkrachtig, met een extreem duurzaam en gebruiksvriendelijk ontwerp waardoor deze speaker geschikt is voor elke gelegenheid.
Al member?
Uiteraard maak jij dan ook kans. Log in en controleer of alle gegevens zijn ingevuld en up-to-date zijn.
Maak extra kans door een leuke/originele reactie te schrijven onder onze Facebookpost.