Party nieuws
Merendeel jongeren verwacht dit jaar weer een festival te bezoeken en is bereid om (veel) meer te betalen voor een ticket
Bijna de helft van de jongeren begrijpt het als festivaltickets duurder worden, 6 op de 10 jongeren zijn bereid meer te betalen, 1 op de vier zelfs tot 25 procent meer.
Sneltest op locatie en vaccinatiepaspoort genoemd als belangrijkste maatregelen om evenementen weer door te laten gaan.
Een verplicht mondkapje (bijna 50 procent) en ‘bubbels’/’dansvakken’ (meer dan 40 procent) genoemd als belangrijkste redenen om niet naar een festival te gaan.
Met de eerste testevenementen achter de rug en de aankondiging dat in april honderden evenementen en attracties onder strikte voorwaarden open mogen voor publiek, stijgt het vertrouwen onder jongeren dat zij dit jaar ook weer een festival kunnen bezoeken. Dit blijkt uit een onderzoek van studentenplatform StudeerSnel.nl in samenwerking met CM.com, leverancier van evenementen software en hoofdsponsor van Circuit Zandvoort, onder meer dan 500 jongeren.
Ruim 2 op de 3 jongeren zegt dan ook vertrouwen te hebben in de testevenementen van Fieldlab. 1 op de 3 is zelfs zo positief dat zij verwacht al in juni, juli of augustus weer een festival te kunnen bezoeken. Bijna de helft van de jongeren begrijpt het als festivaltickets duurder worden: 6 op de 10 jongeren zijn bereid meer te betalen, 1 op de 4 zelfs tot 25 procent meer. Opvallend: ruim 1 op de 5 jongeren zegt zich te willen vaccineren met als reden om een festival of evenement te mogen bezoeken.
“Het vaccinatiepaspoort als voorwaarde om toegang te krijgen tot een festival kan tot discussie leiden”, legt Martine Peeters van StudeerSnel.nl, mede-initiatiefnemer van het onderzoek, uit. “Ondanks dat bijna de helft van de jongeren zich kan voorstellen dat deze maatregel ervoor kan zorgen dat festivals door kunnen gaan, zorgt het voor verdeling als we vragen of een festival het vaccinatiepaspoort verplicht moet stellen. 4 op de 10 jongeren wil dat wel, terwijl een derde hier (zeer) negatief tegenover staat.” Naast het vaccinatiepaspoort zijn sneltesten op locatie (bijna 70 procent) en het vooraf testen bij de GGD (30 procent) volgens jongeren nodig om festivals veilig plaats te laten vinden.
Ook denken we dat sneltesten voorafgaand aan een bezoek van een festival in zijn algemeenheid kan bijdragen aan het beter naleven van de maatregelen door jongeren, je wilt immers niet een bezoek aan een festival in gevaar brengen door een positief testresultaat en je zal dan mogelijk meer geneigd zijn je aan de dan geldende maatregelen te houden. Echter ook dit zou wel een tijdelijke maatregel moeten zijn. Het is fijn dat het merendeel van de jongeren vertrouwen in de branche heeft en staat te trappelen om weer een evenement te bezoeken”, aldus Niels de Geus, woordvoerder van Evenementen Vereniging Amsterdam (EVA).
Tot slot Jasper Dijkstra, director Music & Live Events bij CM.com: “Het is interessant om te zien dat het grootste deel van de studenten positief staat tegenover extra maatregelen. Het geeft aan dat veel mensen graag weer een festival bezoeken, zelfs als daar een verhoogde kaartprijs en extra maatregelen zoals alleen contactloos betalen, een vaccinatiepaspoort en extra hygiëne maatregelen voor nodig zijn. Een steuntje in de rug voor alle organisatoren!"
Foutje gezien? Let us know!
Maak kans op een JBL Charge 5 Bluetooth speaker!
De kans om te winnen bij Guestzone is groot. Inmiddels hebben wij 139.275 vrijkaarten
verloot onder onze members.
Dat zijn er ruim 800 per maand. En dat al bijna 15 jaar lang!
Maak een gratis account aan zodat jij ook vrijkaarten, gastenlijstplekken, vip-tafels en bonnen/muntjes kunt winnen.
Je maakt bovendien direct kans op een draagbare JBL Charge 5 Bluetooth speaker twv €159,99!
Water- en stofdicht ontwerp, staat garant voor 20 uur afspeeltijd en brengt een ongeëvenaarde JBL Signature Pro Sound.
Al member?
Uiteraard maak jij dan ook kans. Log in en controleer of alle gegevens zijn ingevuld en up-to-date zijn.
Maak extra kans door een leuke/originele reactie te schrijven onder onze Facebookpost.